Byggahus.se

Beräkningshjälp.

1. S
    Medlem · 2 inlägg

Senzaroz

Medlem
    Hej, gör ett försök att göra mitt första inlägg här, för jag är i behov att lite proffshjälp. Håller på att bygga ut huset lite och tänkte öppna en gammal yttervägg på mitt gamla hus för att få ett större vardagsrum. Då behöver jag bära av övervåningen med en balk istället. Det kommer att bli en spännvidd på 4290mm i "gluggen" mellan nya och gamla delen. Försöker skicka med en bild, där den gula delen ska visa vart den ska vara. (Ingen Picasso heller :)). men här tar min kunskap kring beräkningar och laster och sånt slut. Så nu hoppas jag på någon grym människa som kan hjälpa mig vilket typ av balk jag behöver dra till med för detta. Tackar på förhan

2. B
    Husägare · Göteborg · 1 183 inlägg

bossespecial

Husägare
    Det är en relativt lång avväxling vilket kan leda till betydande punktlaster som kanske inte grunden klarar av. Jag skulle föreslå att ta kontakt med en konstruktör som gör beräkningarna åt dig. Då har du även ett skydd om nått skulle gå lite fel.

3. S
    Medlem · 2 inlägg

Senzaroz

Medlem
    Tack för snabbt svar, det är såklart en risk att det är för klen grund för detta. Den nya delen är dock fribärande så att den kommer inte lägga någon last på detta och jag tror även att jag kan dela fördela lasten även från gamla delen på den nya. Va så jag tänkte iafl. :) DetsDet det direkt på berg, så det är mer om man får dra ihop spännvidden lite med, men just om det är någon hela balk man ska använda.

4. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 199 inlägg

useless

Lök.
    Det krävs väl bygglov där hållfasthetsberäkningarna redovisas så du måste nog blanda in en konstruktör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.