Hej!

Jag har en 6,6m bred infälld betongbalkong på 160cm "in i huset", och har ca 16cm från balkonggolvet till balkongdörren.
Jag rymmer alltså 12cm reglar+28mm trall under dörren. Jag har tänkt gå ut 140cm till utan för huset, dvs 3m totalt.
Jag har letat beräkningsexempel, men inte hittat något, bara beräkning mellan plintar?
Tänkte börja bygga och blir det svajigt så får jag väl sätta dit 2 pelare och bärlina längst ut, men måste nog ha ungefär 115x315 bärlina för det avståndet (har garage under)
Tänkte slippa bärlinan, estetiskt samt att jag är själv så slipper jag helst både bärlina och pelare, annars kanske bara pelare på båda sidor kan hålla upp en del utan bärlina?
Ska sätta undertak under betongbalkongen så det blir en 75mm regel där också, tänkte om jag sätter ihop det med plattjärn så borde det väl bli stabilt, ev t.o.m cc 30 mellan reglarna.
Snözon 3, taket med takfot går ut 190cm över balkongen, och kan skotta den vintertid.
Se bild, åsikter mottages tacksamt, men gärna utvecklande varför det blir svajigt eller stabilt :)

• Handritad skiss av balkongkonstruktion med måttangivelser för reglar och trall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är egentligen vad som är "okej" hur långt utstick kan man ha med en 120mm regel, eller en 145? hjälper det om man skruvar ihop flera reglar enl. bild ovan?

Är frågan alltså om du kan ha 140cm överhäng?

Då är svaret nej, inte med 120 eller 145 regel.
Det blir väldigt tungt med trallen ovanpå. Skulle tippa på att du kan ha 50-60cm överhäng.

Om jag tolkar ritningen rätt, så tänker du fästa detta i betongen genom att "klämma fast" den?

Jag tror att det måste bultas fast om det skall hålla. och som sagt det kan inte sticka ut så långt.

Som jämförelse har vi en äldre balkong på huset, den sticker ut drygt 100cm. Den har 220mm reglar som är ordentligt infästa i mellanbjälklaget. de sticker in drygt 150 cm i bjälklaget och är spikade med massor med spik mot en bjälke.

Tack för svaret! Ja, precis! tänkte bulta fast det med vinkeljärn och expanderbult i betongen. Även en kraftig längsgående regel längst in som jag skruvar fast kortsidan av utsticksreglarna.

Frågan är OM det hjälper att jag sätter en till 120mm regel direkt under (eller sågar ur en 220mm regel och skruvar fast den med vinkeljärn på utsidan av betongen? Då kanske 100cm går? Frågan är om det "håller" eller om det bara blir gungigt?

Gjorde en bättre bild...

• 3D-illustration av träreglar bultade i betong med utsticksmått och regeltjocklek angivna.
    Skapa konto
  • 3D-modell av träkonstruktion med kraftiga reglar och vinkeljärn monterade på betong.
    Skapa konto
Har fått ett svar från en byggvaruhandel som haft kontakt med en konstruktionstekniker. Enligt honom så går det bra med 45x120 OM man har en bärlina längst ut på 90x450mm. Utan bärlina så måste det vara 90x225, men då måste det vara ordentligt förankrat i betongen.

Frågan är ju då, är det skillnad (med förutsättning att allt sitter fast i betongen som sten) att istället för 90x225 köra 45x225 och cc 30cm.
SAMT, är det skillnad om regeln är fäst ovanpå eller under balkongen? den borde väl svikta lika mycket ändå? samt om man klyver den och sätter en under och en ovanför och sätter ihop de med plattjärn?

Utan att veta, någon som kan gissa? har man en regel, håller 2st i halva dimenssionen som är ihopskruvade mindre? är det inte det som nästan är limträs princip :);)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.