Byggahus.se

Beräkning Stålbalk

1. KaptenCederberg
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag ska bygga om taket på ett Garage.
    Ett låglutande tak. ca 7-10grader
    min tanke är att köra Limträ 90x225mm på cc 600mm dessa kommer att vila uppe på en befintlig Limträ 415x115mm och sedan landa på en stålbalk som jag tänkt ha över garageportinfarten.
    Taket ska sedan kläs med råspont och papp och efter det läggas trall uppepå för att kunna använda som en terrass. Snözonen är 1,5
    Jag undrar vilken typ av Balk och stolpar jag behöver för att kunna klara vikten som blir.
    Tacksam för svar!

2. S
    Medlem · Nivå 14
    Det saknas nog info om hur väggen blir där porten ska vara? Blir det sex meter spännvidd utan stolp alls eller?

3. KaptenCederberg
    Medlem Nivå 1
    ja, precis. det ska gå en dubbelgarageport + dörr där så det blir inga stolpar.

4. S
    Medlem · Nivå 14
    Fast dörr och port lär väl fästas i något?

5. J
    Medlem · Nivå 24
    Om du ska använda taket som terass måste det dimensioneras som en balkong, med en ganska hög nyttig last som följd. En stålbalk behöver vara av typen HEA 220 eller IPE 260. Limträ 90x225 på c/c 600 är för klent, behöver åtminstone vara 90x270. Även den befintliga limträbalken, 115x415, är för klen och behöver förstärkas. En bärlina på mitten också kommer att sänka kostnaderna rejält. Likaså att omvärdera användningen som terass och dennas storlek.

• Laddar…
  6. KaptenCederberg
    Medlem Nivå 1
    kan jag köra hea220 även intill det befintliga limträt.
    Så att jag får 1st stålbalk i varje ända 5000mm spann att landa Limträ på?
    Och gå ner på 400cc på limträ 90x225?
    sitter ihop i varandra i ett paket liksom som fästs i ytterväggarna

7. KaptenCederberg
    Medlem Nivå 1
    Börjlina på mitten är tyvärr svårt då garageporten ska gå fritt under taket och jag har begränsad höjd.

8. J
    Medlem · Nivå 24
    Ja. Lastmässigt fungerar 90x225 på c/c 400, men däremot blir det lite svajigt. Du kan motverka det genom att byta ut råsponten mot skruvlimmad K-plywood, helst 24 mm. Alternativt kan du skruvlimma K-plywood på undersidan i stället.

• Laddar…
  9. KaptenCederberg
    Medlem Nivå 1
    Låter som en bra plan att skruv/limma på insidan då jag får ett ”innertak”
    har du även koll på vilken storlek/typ av stålstommar man behöver för att kunna bära upp balkarna..
    Stort tack för svar

10. KaptenCederberg
    Medlem Nivå 1
    ”Stålstolpar” menar jag såklart

11. J
    Medlem · Nivå 24
    Det underlättar monteringen om stolparna har samma bredd som balken. Gör man så kommer de att bli kraftigt överdimensionerade, men det blir snyggare. Enklast är alltså att använda balkens dimension också för stolparna. Annars funkar det bra med limträ också, 90x90 mm.

• Laddar…
  12. KaptenCederberg
    Medlem Nivå 1
    bara för att dubbelkolla, Stålbalk HEA eller HEB 220 i ytterväggen över garageport.
    Sedan Limträ 90x225mm på 400cc som landar på denna balk.
    Jag förstärker också den befintliga limträ balken 115x415mm med en stolpe i mitten.(limträ 115+115)
    Stolpar under Stålbalken önskar jag ha så smidiga som möjligt, vilken typ av stålstolpe använder man då?
    är den 4kants "ihålig" eller vad är bäst? och vad kallas dom?

tack på förhand

13. KaptenCederberg
    Medlem Nivå 1
  14. J
    Medlem · Nivå 24
    Pelare av stål klarar mycket stora laster, även med små dimensioner. Fyrkantiga ihåliga rör kallas för VKR. Teoretiskt skulle det duga med 50x50 mm VKR rör, men det blir ingen bra konstruktionsdetalj med en HEA 220 liggande ovanpå. Pelarnas dimension måste alltså överdrivas rejält. Största VKR dimensionen är 120x120 tror jag. Det är rätt mycket mekaniskt arbete för att få ihop det på ett snyggt och hållbart sätt.

• Laddar…
  15. KaptenCederberg
    Medlem Nivå 1
    strålande @justusandersson
    stort tack för svar.

Jag kommer att Göra det mesta själv, men inser att jag behöver ringa en Smed som kommer och svetsar/monterar ihop stålkonstruktionen för mig ;)

En sista fråga för att känna mig trygg i valet av balk:
    Jag tänkte välja en HEB 220 Balk istället för HEA 220 för att vara på säkra sidan.
    Är det stor skillnad på hur stor vikt de klarar att bära innan de "böjer sig"
    För / nackdelar?

Jättetacksam för dina svar