Byggahus.se

Beräkning av pantbrev vid nyproduktion

1. P
    Medlem · 26 inlägg

Prophet85

Medlem
    Hej,

Vi har köpt en nyproducerad villa som kommer stå färdigt om ca 1 år. Lagfarten vet jag kommer vara 1.5 % av tomtavgiften + en mindre fast kostnad.

Däremot är jag osäker på hur mycket kostnaden för pantbrevet kommer hamna på. Tomten är 1,2 mkr och huset 3,85 mkr dvs 5,05 mkr. Utöver det kommer vi göra tillval för ca 5,3 mkr. Vi har beviljats lån för 4,24 mkr och resterande 1,06 mkr (dvs 20 %) betalar vi själva.

På vilka summor beräknas pantbrevet? Kommer pantbrevets kostnad påverkas av slutvärdering av huset i slutändan?

• Laddar…
  2. J
    Medlem · Västra Götalands län · 15 inlägg

Jan_G

Medlem
    Google:
    Sätter du din fastighet som säkerhet för ett lån görs en inteckning i fastigheten. Pantbrevet är ett bevis på inteckningen. Pantbrev kostar 2 procent av pantbrevets belopp i stämpelskatt. Finns det redan uttagna pantbrev i fastigheten kan du använda dem.

3. D
    Medlem · stockholm · 427 inlägg

Daaaaaniel

Medlem
    Pantbrevens kostnader påverkas inte av huset värdering i slutändan, utan endast lånets storlek.
    Lånet säger du kommer uppgå till 4,24mkr. Då kommer kostnaden för pantbreven uppgå till 84.800kr.
    Minus eventuella pantbrev som redan finns uttagna på fastigheten.

• Laddar…
  4. N
    Medlem · 48 inlägg

Nedro

Medlem
    Svaret ovan ser helt rätt och riktigt ut. ville mer bara utifrån era siffror ge en kommentar om att markentreprenaden kan diffa rejält utifrån vad villa tillverkarna ger för pris.

Men i ert fall kanske det är en köpt tomt som är färdigställdx men behöver det röjas/pålas/sprängas/fyllas så kan det lätt springa iväg. (Såg ut som ni maxemerat erat låneutrymme. Därav min kommentar)

5. P
    Medlem · 26 inlägg

Prophet85

Medlem
    Tack för kommentaren! Företaget bygger massa kedjehus inom ett område och allt markarbete kommer ingå i kostnaden.

• Laddar…
  6. N
    Medlem · 48 inlägg

Nedro

Medlem
    Då är nog allt frid och fröjd. Lycka till med huset!!!

• Laddar…
  7. M
    Medlem · Stockholm · 149 inlägg

markus1

Medlem
    Du blandar inte ihop med lagfarten? Den räknas i så fall på kostnad av tomten.

8. P
    Medlem · 26 inlägg

Prophet85

Medlem
    Om jag förstått det rätt så kommer lagfarten för mig vara tomtens kostnad * 1.5 % eftersom jag kommer köpa tomten först innan något börjar byggas. Pantbrev kommer vara hela lånets storlek * 2 %.

Om jag har tänkt fel så får du gärna rätta mig.

9. Bästa svaret

N
    Medlem · 48 inlägg

Nedro

Medlem
    Orkade sätta mig lite kvickt och räkna på datorn.

Tomt Pris 1,2mkr
    Lagfart
    1,5% av Köpeskillning (Bör enbart vara tomt om den köps först och bebyggs sedan) + 875kr
    Dvs 18,875kr

Pantbrev total lånedel 4,24mkr (Lån för hus + tomt)
    2% av Lån + 375kr
    dvs 85175kr

Totala kostnader bör således vara 104050kr.

Det brukar dock även tillkomma lite mindre kostnader från banken för att de administrerar pantbreven och lägger upp era lån. (~500kr per lånedel). Så fundera på hur många delar ni vill dela upp ert lån. Alt då det är en ny uppläggning har vi själva förut fått det i 4 delar. Men enbart betalt en kostnad)

Bör stämma rimligt, men tar mer än gärna emot rättelser iom att jag inte fått min kopp kaffe ännu. =P

Redigerat
  10. M
    Medlem · Stockholm · 149 inlägg

markus1

Medlem
    Stämmer bra! Blev lite konfunderad när det skrevs pantbrev 1,5% men det är ju lagfarten. Pantbrev är 2%.

• Laddar…
  11. N
    Medlem · 48 inlägg

Nedro

Medlem
    Jo tror att det är snabbt och enkelt att röra ihop. (Gjorde det själv innan jag dubbelkollade min uträkning)

12. P
    Medlem · 26 inlägg

Prophet85

Medlem
    Underbart! Tack för hjälpen! Jag fick samma siffror som dig så det känns skönt :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.