Beräkning av Nock limträbalk

265 läst  4 svar

1. Gimner
    Medlem Nivå 10
    Jag är i planerings stadiet till mitt garage och funderar lite på nockbalk för att få höjden i garaget så jag kan ha en lyft där.
    Men hur jag än försöker så måste jag ha en pelare som stöttar balken i garaget i mitten.
    denna skulle jag vilja bli av med.
    någon som har någon ide eller tips hur man skulle kunna göra?

Skulle man kunna avlasta balken med sned strävor så som på bilden tex?

2. W
    Medlem · Nivå 6
    Det går att göra 10 m långa balkar men det blir stora krafter och dimensioner och balken kan tex vippa om det görs misstag i dimensioneringen eller utförande. Det är ingen lösning att ge sig på utan konstruktionserfarenhet.

Stål kan vara lämpligare eller att du accepterar pelaren.

Ja det går att göra ramhörn men det klarar inte ditt program av. Bland annat introducerar du ett böjmoment i pelaren.

3. M
    Husägare · Nivå 6
    Jag misstänker tyvärr att enda sättet att bli av med pelaren utan att göra en helt annan takkonstruktion är att placera en väldigt stor ballong med helium ovanför byggnaden och förankra den i mitten av balken för att få lyftkraft där.

4. W
    Medlem · Nivå 6
    Ett tips är att titta i limträhandboken del 1 för inspiration.

• Laddar…
  5. J
    Medlem · Nivå 22
    Treledsramar kan vara en intressant lösning när man vill ha högt och fritt i tak. Du kan också pröva på att vrida sadeltaket 90 °.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: