Jag undrar om detta går att uppskatta mellan tummen och pekfingret. Anledningen är att jag har planerat att styra över uppvärmningen på LLVP när elen är billigare än alternativet (Pellets). Min fråga är helt enkelt om de finns någon ungefärlig tabell eller formel att följa för vilket COP värde pumpen levererar vid olika temperaturer. Skulle räcka fint med några få punkter så kan jag linjärisera emellan dem för att uppskatta resten. Pumpen vi har är en IVT 12PHR-N med ett påstått COP på 4.3. Finns någon sådan tabell att få tag på för en "generell" LLVP? Något i stil med:

| Temperaturskillnad (ute mot inne) | COP |
| ---------------------------------------------| ------- |
| 5 | 4.3 |
| 10 | 3.5 |
| 25 | 1.5 |

För de som är intresserade av vad jag vill / ska göra med detta så är planen följande. Allt är tänkt att skötas automtiskt via hemautomationen:
- Räkna ut pris per kw värme momentant för LLVP och Pellets (utifrån verkningsgrad på panna/brännare och priset på pellets). För LLVP är detta beroende på timpriset då vi har timtaxa via Tibber och för Pellets är det fast utifrån Pellets priset.
- När kostnaden är likvärdig eller att LLVP är billigare så stängs shunten eller pumpen för att klippa framdrivningen av varmvattnet för Pellets och samtidigt startas LLVP.
- Är elen mycket billig så tänkte jag spetsa med LLVP dvs ställa in den på någon grad varmare än vi normalt vill ha det för att buffra lite värme

K
Det brukar gå att hitta tabeller över hur verkningsgraden varierar med utetemperaturen.

Ett stort problem är att värmepumpen är som sämst på natten när det är kallt och elen är billig... I vårt fall vill vi helst inte höra den när vi ska sova heller. Tidigare gick den främst timmarna innan vi kom hem från jobbet vid 4-5. Beroende på utetemperatur startade den mellan 11 och 14. Det räckte bra för att hålla huset lagom varmt.

K Kallebo skrev:
Det brukar gå att hitta tabeller över hur verkningsgraden varierar med utetemperaturen.

Ett stort problem är att värmepumpen är som sämst på natten när det är kallt och elen är billig... I vårt fall vill vi helst inte höra den när vi ska sova heller. Tidigare gick den främst timmarna innan vi kom hem från jobbet vid 4-5. Beroende på utetemperatur startade den mellan 11 och 14. Det räckte bra för att hålla huset lagom varmt.
Jag har försökt leta lite men kanske inte vet vad jag ska söka på. I manualen / serviceboken till vår pump finns ingen sådan info. Vad kan man tänkas leta efter för sökord? De behöver ju inte vara exakt vår pump utan man kan nog tänka generellt.

Ja, de är ju typiskt att de ska vara minst effektivt när elen är billig. Har jag en okej modell dock så kommer detta skötas automatiskt och de kan ju bli både dag och natt i så fall (kombination av COP och elpris).

Energimyndighetens tester av LLVP från åren kring 2013 har en del intressanta siffror. COP varierar också med hur mycket värmepumpen belastas.

• Gilla
philsson87
  • Laddar…
En intressant algoritm som jag sett föreslås är att istället för absolut pris, jämföra med hur priset ska vara kommande, säg, 6 timmar. Ska priset gå ner, vänta med elen. Ska priset gå upp, kör på. Eventuellt kombinerat med en absolut nivå. Eftersom man inte kan lagra jättemycket energi i huset, dels eftersom värmesystemets effekt är nära maxbehovet av kontinuerlig effekt, och eftersom läckget ökar med ökande temp.

Så istället för att söka gratis el undviker man åtminstone topparna och får en jämn värme ändå.

K Kallebo skrev:
Här är kanske något du kan använda [länk]
Tack för länken! Min pump finns med i dokumentet men de är andra beteckningar på de som är listade vid tabellerna. Kanske är rätt tabeller ändå. Bra referens om inte annat! Tack igen

.
J Josth skrev:
Energimyndighetens tester av LLVP från åren kring 2013 har en del intressanta siffror. COP varierar också med hur mycket värmepumpen belastas.
Ska leta på den! Är nog mer ärlig än tillverkarnas egna tabeller

Har tänkt i liknande banor. Tyvärr har jag bara hittat info om vad min LLVP har för COP-värde vid 7°C samt vad den levererar i värmeeffekt vid den utetemperaturen. Har också hittat den har för värmeeffekt vid den lägsta specificerade utetemperatur (-25 °C) men inte vad den har för COP-värde då (jag gissar på ca 1).

K
M Masthugg skrev:
En intressant algoritm som jag sett föreslås är att istället för absolut pris, jämföra med hur priset ska vara kommande, säg, 6 timmar. Ska priset gå ner, vänta med elen. Ska priset gå upp, kör på. Eventuellt kombinerat med en absolut nivå. Eftersom man inte kan lagra jättemycket energi i huset, dels eftersom värmesystemets effekt är nära maxbehovet av kontinuerlig effekt, och eftersom läckget ökar med ökande temp.

Så istället för att söka gratis el undviker man åtminstone topparna och får en jämn värme ändå.
Detta gissar jag gäller när man har "el" (llvp) som ända värmekälla? Jag planerar att växla mellan llvp och pellets vilket borde gå att göra i en handvändning (av med luftvärmepumpen, på med cirkulationspumpen och tvärt om)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.