2 120 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Beräkning av momentant COP värde för LLVP?
Jag undrar om detta går att uppskatta mellan tummen och pekfingret. Anledningen är att jag har planerat att styra över uppvärmningen på LLVP när elen är billigare än alternativet (Pellets). Min fråga är helt enkelt om de finns någon ungefärlig tabell eller formel att följa för vilket COP värde pumpen levererar vid olika temperaturer. Skulle räcka fint med några få punkter så kan jag linjärisera emellan dem för att uppskatta resten. Pumpen vi har är en IVT 12PHR-N med ett påstått COP på 4.3. Finns någon sådan tabell att få tag på för en "generell" LLVP? Något i stil med:
| Temperaturskillnad (ute mot inne) | COP |
| ---------------------------------------------| ------- |
| 5 | 4.3 |
| 10 | 3.5 |
| 25 | 1.5 |
För de som är intresserade av vad jag vill / ska göra med detta så är planen följande. Allt är tänkt att skötas automtiskt via hemautomationen:
- Räkna ut pris per kw värme momentant för LLVP och Pellets (utifrån verkningsgrad på panna/brännare och priset på pellets). För LLVP är detta beroende på timpriset då vi har timtaxa via Tibber och för Pellets är det fast utifrån Pellets priset.
- När kostnaden är likvärdig eller att LLVP är billigare så stängs shunten eller pumpen för att klippa framdrivningen av varmvattnet för Pellets och samtidigt startas LLVP.
- Är elen mycket billig så tänkte jag spetsa med LLVP dvs ställa in den på någon grad varmare än vi normalt vill ha det för att buffra lite värme
| Temperaturskillnad (ute mot inne) | COP |
| ---------------------------------------------| ------- |
| 5 | 4.3 |
| 10 | 3.5 |
| 25 | 1.5 |
För de som är intresserade av vad jag vill / ska göra med detta så är planen följande. Allt är tänkt att skötas automtiskt via hemautomationen:
- Räkna ut pris per kw värme momentant för LLVP och Pellets (utifrån verkningsgrad på panna/brännare och priset på pellets). För LLVP är detta beroende på timpriset då vi har timtaxa via Tibber och för Pellets är det fast utifrån Pellets priset.
- När kostnaden är likvärdig eller att LLVP är billigare så stängs shunten eller pumpen för att klippa framdrivningen av varmvattnet för Pellets och samtidigt startas LLVP.
- Är elen mycket billig så tänkte jag spetsa med LLVP dvs ställa in den på någon grad varmare än vi normalt vill ha det för att buffra lite värme
Det brukar gå att hitta tabeller över hur verkningsgraden varierar med utetemperaturen.
Ett stort problem är att värmepumpen är som sämst på natten när det är kallt och elen är billig... I vårt fall vill vi helst inte höra den när vi ska sova heller. Tidigare gick den främst timmarna innan vi kom hem från jobbet vid 4-5. Beroende på utetemperatur startade den mellan 11 och 14. Det räckte bra för att hålla huset lagom varmt.
Ett stort problem är att värmepumpen är som sämst på natten när det är kallt och elen är billig... I vårt fall vill vi helst inte höra den när vi ska sova heller. Tidigare gick den främst timmarna innan vi kom hem från jobbet vid 4-5. Beroende på utetemperatur startade den mellan 11 och 14. Det räckte bra för att hålla huset lagom varmt.
Jag har försökt leta lite men kanske inte vet vad jag ska söka på. I manualen / serviceboken till vår pump finns ingen sådan info. Vad kan man tänkas leta efter för sökord? De behöver ju inte vara exakt vår pump utan man kan nog tänka generellt.K Kallebo skrev:Det brukar gå att hitta tabeller över hur verkningsgraden varierar med utetemperaturen.
Ett stort problem är att värmepumpen är som sämst på natten när det är kallt och elen är billig... I vårt fall vill vi helst inte höra den när vi ska sova heller. Tidigare gick den främst timmarna innan vi kom hem från jobbet vid 4-5. Beroende på utetemperatur startade den mellan 11 och 14. Det räckte bra för att hålla huset lagom varmt.
Ja, de är ju typiskt att de ska vara minst effektivt när elen är billig. Har jag en okej modell dock så kommer detta skötas automatiskt och de kan ju bli både dag och natt i så fall (kombination av COP och elpris).
Här är kanske något du kan använda https://500120.com/wp-content/uploads/2014/08/Broschyr_Luftluft.pdf
En intressant algoritm som jag sett föreslås är att istället för absolut pris, jämföra med hur priset ska vara kommande, säg, 6 timmar. Ska priset gå ner, vänta med elen. Ska priset gå upp, kör på. Eventuellt kombinerat med en absolut nivå. Eftersom man inte kan lagra jättemycket energi i huset, dels eftersom värmesystemets effekt är nära maxbehovet av kontinuerlig effekt, och eftersom läckget ökar med ökande temp.
Så istället för att söka gratis el undviker man åtminstone topparna och får en jämn värme ändå.
Så istället för att söka gratis el undviker man åtminstone topparna och får en jämn värme ändå.
Har tänkt i liknande banor. Tyvärr har jag bara hittat info om vad min LLVP har för COP-värde vid 7°C samt vad den levererar i värmeeffekt vid den utetemperaturen. Har också hittat den har för värmeeffekt vid den lägsta specificerade utetemperatur (-25 °C) men inte vad den har för COP-värde då (jag gissar på ca 1).
https://www.scanoffice.fi/vttn-testiraportit-ilmalampopumppuvertailu/
Dessa tester tittade jag mycket på innan jag beställde min Mitsubishi LN25 Hero för några år sedan.
Här kan man dessutom se att det är stor skillnad mellan olika pumpar. Intressanta grafer om man inte behärskar finska (eller google translate)
Dessa tester tittade jag mycket på innan jag beställde min Mitsubishi LN25 Hero för några år sedan.
Här kan man dessutom se att det är stor skillnad mellan olika pumpar. Intressanta grafer om man inte behärskar finska (eller google translate)
Detta gissar jag gäller när man har "el" (llvp) som ända värmekälla? Jag planerar att växla mellan llvp och pellets vilket borde gå att göra i en handvändning (av med luftvärmepumpen, på med cirkulationspumpen och tvärt om)M Masthugg skrev:En intressant algoritm som jag sett föreslås är att istället för absolut pris, jämföra med hur priset ska vara kommande, säg, 6 timmar. Ska priset gå ner, vänta med elen. Ska priset gå upp, kör på. Eventuellt kombinerat med en absolut nivå. Eftersom man inte kan lagra jättemycket energi i huset, dels eftersom värmesystemets effekt är nära maxbehovet av kontinuerlig effekt, och eftersom läckget ökar med ökande temp.
Så istället för att söka gratis el undviker man åtminstone topparna och får en jämn värme ändå.
Liknande trådar
-
Hållfasthetsberäkning för inglasning av befintlig stor balkong/altan
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Lägga Icopal mono på egen hand med ogräsbrännare
Tak & Vind -
Hur gör man en första beräkning på renovering av hus?
Byggmaterial & Byggteknik -
Takstege och glidskydd till granulerad takplåt/ Decra Icopal
Tak & Vind -
Beräkning av I-balk till verkstadsloft
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide