Byggahus.se

Beräkning av limträ, öppna upp bärande (?) vägg.

1. P
    Medlem Nivå 6
    Vi har tänkt renovera köket till våren, och samtidigt öppna upp mellan vardagsrum och kök för en liten öppnare planlösning, bifogar bild hur jag tänkt.

Förutsättningarna lyder; enplanshus, platta på mark med uppreglat golv, låglutande papptak (ca 10 grader, valmat), 12mm masonit innertak.

Har tittat lite på olika verktyg som finns online, men där finns inget alternativ för enplanshus, endast 1,5 & 2-planshus.

Är min plan genomförbar? Är lite fundersam över hur man löser "hörnet" där de förmodade limträbalkarna ligger.
    Skruvar man ihop balkarna? Balksko?

Röda streck = Bef. öppningar/dörrar
    Gula punkter = Nya stolpar
    Lila = Ny öppning

Tack på förhand :)

2. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag skulle hellre se en originalritning. Det är svårt att dra några slutsatser av din skiss. Måttsatta och skalriktiga ritningar är bäst. Ett enplanshus kan ha fribärande takstolar så man slipper avväxlingar. Sektionsritningar är därför viktiga.

• Laddar…
  3. P
    Medlem Nivå 6
    Problemet är att originalritningar saknas.

Huset är byggt 1974 och är ett modulhus, osäker på tillverkare.

Finns det andra sätt att ta reda på om takstolarna är fribärande?

4. J
    Medlem · Nivå 22
    Om du kommer åt vinden så kan foton därifrån förklara mycket. Utvändiga bilder kan också förklara en del, framför allt beskriver de takkonstruktionen i stort. Huset har någon form av vinkellösning som man behöver förstå.

5. P
    Medlem Nivå 6
    Det är inte helt lätt att komma åt vinden, vi har ett par vindsluckor där man kanske kan ta ett par bilder från.

Har även mailat till kommunen ifall de har kvar några ritningar.

Återkommer :)

6. P
    Medlem Nivå 6
  7. J
    Medlem · Nivå 22
    Kan man läsa ritningar säger de faktiskt en hel del. Bland annat förklarar de den yttre takformen. Huset är L-format med ett låglutande valmat sadeltak. Även vinkeldelen i L:et är valmat. Det behövs därför inga utvändiga bilder, däremot något foto från vinden som visar takstolarna. Med lite tur har du fribärande takstolar som inte kräver någon avväxling.

• Laddar…
  8. P
    Medlem Nivå 6
    Sådär, nu har jag gjort ett försök att ta lite bilder.
    Hoppas de hjälper något, isoleringen man ser på bild 3 och 4 vid imkanalen nådde jag inte att trycka ner tyvärr.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Vind.jpg

Bild 1:
    01.jpg

Bild 2:
    02.jpg

Bild 3 & 4:
    03.jpg

04.jpg

9. J
    Medlem · Nivå 22
    Du har gjort ett jättebra jobb! Att markera kameravinklarna på ritningen gjorde allt mycket mer användbart. Det är inga fackverkstakstolar men däremot bärs takstolarna upp av nockbalkar. På bild 2 ser man tydligt att nockbalken som ligger ovanför vardagsrummet ligger i linje med hjärtväggen i andra delen av huset. Mycket talar faktiskt för att de öppningar som du talar om i ditt första inlägg är genomförbara utan avväxlingar. Nägra ytterligare frågetecken skulle jag vilja ha uträtade. Finns det en balk i kökstaket som går parallellt med ytterväggen?

10. P
    Medlem Nivå 6
    Tack :)
    Får ta en titt på det imorgon. Kunde inte se några fler balkar men får försöka flytta mer på isoleringen :)

Antar att du menar ytterväggen som vätter mot norr? (Garaget)

11. J
    Medlem · Nivå 22
    Väggen som delar angränsande utrymmen i tvätt respektive förråd borde ha en motsvarighet i form av en balk tvärsöver köket. I så fall bör den synas i kökets tak.

12. P
    Medlem Nivå 6
    Jag förstår.
    När jag tittar på Bild 2 på datorn tycker jag mig se en balk längre in som ser ut att liva med väggen som skiljer köket och förråd/tvättstuga, är dock inte helt hundra. (Röd markering)
    Antar att du menar en balk som skulle ligga ungefär som Grön markering.

Jag ska göra ett nytt försök imorgon så får vi se om jag kan hitta något matnyttigt. :)

balk.jpg

Edit: Skulle röd markering kunna vara en nockbalk det också?

Redigerat 16 nov 21:31
  13. J
    Medlem · Nivå 22
    Jag kan tyvärr inte läsa din bifogade bild. Vi hoppas på bättre tur imorgon.

14. P
    Medlem Nivå 6
    Här är bilden jag bifogade i förra inlägget ifall den fortfarande inte syns:
    balk.jpg

Försökte ta ytterligare bilder idag, men det är inte helt lätt, jag har sträckt mig in så långt jag kan för att få till en bra bild. Tyvärr är det omöjligt att se om det ligger en balk enligt grön markering.
    Innertaket ska rivas i köket i samband med ombyggnationen, man får helt enkelt vänta tills dess med att konstatera om det finns en balk där :)

Den röda markeringen är vad vi ser på bilderna, det lila strecket är en korsande takstol, antar att det är där ränndalen ligger.
    vind1.jpg

IMG_20191117_135251.jpg

IMG_20191117_135655.jpg

15. J
    Medlem · Nivå 22
    Ja det bör finnas en nockbalk enligt det röda strecket också. Det bör finnas något som liknar en balk längs det gröna strecket också som hjälper till att hålla uppe de takbjälkar som tillhör huvudlängan. Det lila strecket är en ränndalsstöd i skärningen mellan takformerna i L:ets innerhörne. Sedan ställer valmningen till det också. Det bästa hade varit om du hittat en takritning också.