Byggahus.se

Beräkning av element/konvektorer/fläktkonvektorer

1. H
    Medlem Nivå 8
    Hej

Jag skulle behöva lite snabb hjälp. Har fått en ny värmepanna installerad. En Daikin 11KW som skall kopplas till uppvärmbning i ett dåligt isolerat ombyggt fritidshus från 30 talet.

På nedervåningen är det ganska öppen planlösning mellan vardagsrum, matplats och kök. ca 60 kvm.
    Se enkel skiss.

Min tanke var att värma upp den öppna ytan med en större fläktkonvektor som skall stå bakom soffan (Om det fungerar?) och förstärka med 2 mindre konvektorer i sockeln till köksön, en åt vardera håll.
    Sovrum tänkte jag lösa med en vanlig radiator, badrum med golvvärme + vattenburen handukstork.

Mina frågor till er är:
    1. Kan man ha fläktkonvektorn bakom en stor soffa?
    2. Är det bättre att placera en fläktkonvektor i hörnet bredvid soffan? Alternativet som är grönt på kartan. Vet iofs inte om det finns hörnmonterade fläktkonvektorer.
    3. Kommer detta att räcka till för att få nedervåningen varm tror ni eller behövs fler värmekällor?

Som ni märker kan jag inte så mycket om detta så jag ber er om råd så jag har på fötterna när jag ska resonera om detta på måndag med leverantören.

Trevlig helg

2. T
    Medlem Nivå 4
    Värmare bakom möbler är inte optimalt. Varför vill du inte använda radiatorer istället? En vid varje fönster samt en i hallen.
    Varför vill du använda vattenburen handdukstork?

• Laddar…
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag instämmer med toto1!

En fläkt hörs alltid och så vill man väl inte ha det i ett fritidsställe?

Ett element under varje fönster är det klassiska sättet att värma.
    Då slipper man dessutom det kallras som kan uppstå från dåligt isolerade fönster.

Nu är ju inte fönstren inritade så...
    Men det finns säkert ett i varje rum i alla fall.

Och att spruta ut värme från köksön verkar suboptimerat.
    Där sitter kanske redan spis och ugn, samt en spisfläkt som suger ut värmen direkt.

4. S
    Medlem Nivå 13
    Vanliga radiatorer håller en evighet fläkten i en fläktkonvektor lär slitas och konvektorn samlar en del damm.

5. H
    Medlem Nivå 8
    ni var verkligen emot fläktkonvektorer? Inga argument för fläktkonvektorer?

Trodde hela grejen var att man då bara behövde typ 1-2 st per våning istället för att få dra rör runt hela kåken.
    Jag har 7 fönster på ndervåningen så det blir mycket rör om jag ska ha en radiator under varje fönster.

Vid köksön var tanken att man blåste ut varmluften längs golvet, den sugs kanske upp lite i en fläkt när den är på men det bör ju vara ca 1-2 halvtimmar om dagen max. Annars värmer den väl upp runt köket och matplatsen?

Vattenburen handukstork funkar ju även som radiator, att köra den bara på el vore väl kanske oekonomiskt?

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Om vi pratar om bostadshus är väl fördelen med fläktkonvektor just att det blir billigare och enklare att installera. Möjligen kan det också gå fortare att värma upp, men hur ofta gör man det? Med din öppna planlösning går det säkert utmärkt att värma upp vardagsrum och kök med en fläktkonvektor. Sovrummet också om du lämnar dörren öppen. Det fungerar med endast luft luftvärmepump stora delar av året för många. Men element under varje fönster är för det mesta en bättre lösning rent tekniskt.

• Laddar…
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Om vi vänder på frågan: Vad är den egentliga värmekällan?

Kanske du skulle sätta in en Luft/Luft-värmepump, som rätt placerad värmer upp hela huset.

Så har jag det.
    Jag har inga element över huvud taget, och värmepumpen är så tyst (19 dB) att den inte hörs.

• Laddar…
  8. H
    Medlem Nivå 8
    Jag har en Daikin 11kw luft vatten med gas mellan inne och utedel.

Tänker också på alla som har luft/luft, de störs väl inte av ljudet?

Men jag ska ta med det om ljudnivån i bakfickan när jag träffar leverantören i morgon.

9. T
    Medlem Nivå 4
    Är elgolvvärmeslingan redan dragen? Annars borde du ha den vattenburen och körs handdukstorken på el så du kan torka handdukarna även när det inte är värmesäsong.

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 19
    Vilken blir vinsten av att ha en luft vatten-värmepump och fläktkonvektor jämfört med att ha en luft luft-värmepump? För mig låter det som ett dyrare och mer komplicerat sätt att åstadkomma samma funktion. Mer utbyggbart blir det i och för sig.

Alla som har luft luft-värmepump störs inte av ljudet, men en del gör det. Själv gör jag det inte.

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 13
    Om du ändå ska dra in vatten buret känns det fel att satsa på en lösning som bullrar visst vissa störs inte men det bullrar i alla fall lika bra att gå hela vägen och satsa på rejäla radiatorer. Det behöver troligtvis inte sitta en radiator vid varje fönster om det blir svårt med rördragningen men det behöver man räkna på efter effektbehovet och önskad framledning.

• Laddar…
  12. I
    Anonym
    Konvektorer är ett alternativ till betydligt mycket större eller fler radiatorer som kan vara nödvändigt vid drift av lågtemperatursystem för att få tillräcklig värmeväxling, såsom ex med värmepump.
    Säkert sprider de värmen bättre än en vanlig radiator men inte hur mycket/långt som helst.
    Har du några kupévärmare kan du ju experimentera lite och få lite input i vad som krävs.
    http://www.nn-energy.se/index.php

13. H
    Medlem Nivå 8
    Tack för era bra synpunkter.

Toto1- Handukstorken är vatten och el så jag kan värma handukar på sommaren också om det behövs. Golvet i badrummet blir troligen vatten och el av samma anledning.

Avemo - Anledning att jag har luft/vatten är att jag även vill ha varmvatten.

Kanske kör på vattenradiator bakom soffan och i sovrummet där man vill ha tyst och en fläktkonvektor i andra änden av huset i köket där man kan stå ut med lite ljud. Tror att jag kanske kommer störa mig på ljud när man sitter i soffan. Läser döremot på nätet att en modern fläktkonvektor är tystare än man kan uppfatta. Typ datorfläkt på lågvarv.

14. S
    Medlem Nivå 2
    Jag har en fläktkonvektor installerad och den fungerar hur bra som helst, i garaget... Värmer som ett stor radiator om inte bättre men 1/4 så stor. Ev. att jag skulle kunna ha den i hallen, men inte i rummen där man vill ha tyst.

Men om du ska ha en konvektor så skulle jag sätta den ovanför matbordet och förmodligen behöver du inte konvektorerna under köksön. och en på väggen till vänster om soffan, köper du inte för små skulle du nog kunna värma hela den öppna planlösningen med två konvektorer? Hur många m2 öppen yta är det?

En vattenburen handdukstork övervägde jag också men funderade på om jag ska ha handdukar över den hela tiden blir det kanske inte så varmt i badrummet?

15. H
    Medlem Nivå 8
    Nu har jag beställt en enda radiator till sovrummet och en takmonterad fläktkonvektor, Veneto skystar sk22, som kommer placeras mitt i den öppna planlösningen inbyggd i innertaket. Kommer nog att bli ruggigt schyst. Den klarar ca 100kvm. Dvs det dubbla av vad jag ska värma upp så den kan alltid gå på lägsta hastighet. Då blir den tyst. Samtidigt kan jag snabbt värma upp kåken om det behövs.

Tack för tipset att undvika brusljud i tv hörnan.

Här ser ni modellen.
    http://www.kinnan.se/wp-content/uploads/P_SK22_SK24.pdf