Byggahus.se

Beräkning av belastningen på delar av el-installation i hela huset

1. L
    Medlem Nivå 1
    En bekant till mej är översättare från spanska till svenska och har bett om hjälp. Eftersom jag bara jobbat med elen på maskiner, aldrig i installationer, har jag inget bra svar. Det handlar om ett betyg där det står att personen jobbat med "beräkning av belastningstabeller" (på spanska cálculo de cuadro de carga). En länk ger en utförlig förklaring, på spanska förstås:
    http://www.portalelectricos.com/cursos/electricidad/cuacargas.php

I tabellen anges hur mycket ström som får tas ut från olika kretsar i installationen, olika rum i huset (belysning, vägguttag, uttag för spisen osv). Det ska också beräknas vad spänningsfallet blir i ytterstä ändarna, får vara max 5 % står det. Balans mellan faserna ska det också vara (max 5 % skillnad).

Nu är frågan: liknar den här tabellen något som görs i Sverige också, och vad kallas den i så fall?

Lasse Sladd

Redigerat 21 mar 2014 01:39
  2. A
    Medlem Nivå 1
    Hej, Jag tror inte att det finns något speciellt namn förutom "dimensioneringstabell för starkströmsanläggning". Här ser man till att lasten fördelas lika mellan de olika faserna och att ledningarna är rätt dimensionerade för givna belastningar att undvika kabelbrand samt att säkra av ledningar med rätt storlek.

Liknar ganska bra den vi satte upp på elkursen på 90 talet

3. E
    Medlem · Nivå 22
    Gäller det bostäder utförs normalt inte den typ av beräkningar, dom fyller ingen funktion om man följer gängse standard.