Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Beräkning av bärande balk *panik*

1. J
    Medlem · Stockholm · 25 inlägg

jansson_to

Medlem
    Hej!

Jag behöver hjälp! Jag skulle få hjälp av en snickare att riva en bärande vägg men det visar sig att han inte har tid. Dock så verkar det inte helt omöjligt att göra detta.

Jag behöver dock lite hjälp att hitta rätt dimension och utseende på denna stålbalk. Jag har läst lite inlägg på detta forum och det verkar finnas lite olika former att välja på?

Balken behöver vara ca 5,7m lång och kommer att stöttas av 3 pelare. Se skiss.

Jag skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa till med detta. Mycket står och faller med denna balk.

Innan balken kommer upp kan vi inte lägga golv och utan golv kan vi inte få klart köket (som är helt utblåst).

Man skulle kunna ha planerat detta bättre men är nybliven radhusägare (sen ca 2 veckor tillbaka). Och med en snickare som inte kunde ligger man lite risigt till.

Mvh
    Tobias

2. K
    Medlem · 197 inlägg
    Om någon ska kunna räkna ut dimension måste de veta vad väggen bär upp.
    Står det en takstol ovanpå? Hänger ett mellanbjälklag i väggen?

3. J

jansson_to

Medlem
    Hej!

Förlåt, i min iver så glömde jag väsentliga detaljer.

Det är ett 2-plans radhus.Detta är på bottenvåningen. Jag har rivit innertaket i både kök och vardagsrum. Man ser regleverket som innertaket har varit fäst i samt gipsskivor som sitter uppspikad mot bjälklaget.

Hoppas jag har fått med allt, annars får jag komplettera :)

Mvh
    Tobias

4. H
    Moderator · Stockholm · 47 323 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    För att beräkna balken måste man veta geometrin på våningen den bär upp. Nu antar jag att det är ett mellanbjälklag, dvs. bjälklaget mellan första och andra planet. Dvs hur stor är våningen ovanpå och hur ligger balken (mitt i eller förskjuten i sidled?).

Även om det finns någon bärande vägg på andra våningen som för ned kraft till balken kanske från takstolarna.

Sedan får du inte glömma att även uppläggspunkternas belastning måste bräknas och kontrolleras. Dvs hur ser väggen ut som du skall lägga balken på?

Jag kan inte hur man sedan beräknar. Men även om du kan få svar på det här på forumet så skulle jag vilja påstå att detta bör du se till att få beräknat av en byggnadsingenjör som dessutom formellt tar ansvar för beräkningen. Det är inte ett trivialt belastningsfall. I värsta fall (fast nu målar jag f--n på väggen) så behöverr du göra en grundförstärkning också.

Beroende på de parametrar jag nämnde högre upp så kan du få en punktlast på uppläggningspunkten på uppemot 10 ton fast det kan lika gärna bli bara 1-2 ton.

Detta är ett ingrepp som jag tror att du måste göra en bygganmälan till stadsbyggnadskontoret om.

Iom. att det är ett radhus så kan det även vara så att du måste ta hänsyn till brandskydd. Om din balk viker sig av värmen vid en brand så får den inte dra med sig väggen till grannen.

5. J

jansson_to

Medlem
    Hej igen!

Tack för din feedback! Jag lägger till en planskiss (har scanner på jobbet så kunde scanna den där) över huset där man ser övervåningen också.

Det röda krysset innebär att väggen ska bort. Det blåa strecket innebär att vi förlänger väggen där kyl/frys står.

Mvh
    Tobias

6. H
    Moderator · Stockholm · 47 323 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Återigen vill jag påpeka att jag vet inte hur man räknar på balkdimensionen.

men om man tittar på ritningen över plan2 så skulle jag gissa på att innerväggen som står i mitten där också är bärande. I så fall har du troligen last från takstolarna som förs ned på din nya stålbalk. mellan bjälklaget ger en last på ca 9 ton totalt (200kg / kvm i bostäder + egenvikten). den lasten hamnar till hälften på din balk andra halvan hamnar i ytterväggarna.

Om vi sedan antar att takstolarnas last förs ned till din balk, så borde det ge ungefär lika mycket till (fast det är vanskligt om man inte vet hur de är konstruerade). I så fall hamnar du på ca 9 ton totalt på din balk. Då hamnar ca halva den lasten på din pelare i "mitten" på balken. 4,5 ton på en punkt är en väldigt stor punktbelastning. Jag skulle tro att den pelaren blir den mest kritiska delen av beräkningen, även vad den står på nere i grunden. Du kan inte låta den bara stå på golvet, den måste troligen ner till bottenplattan, och frågan är om plattan tål en sådan punktlast utan förstärkning. Den pelaren kan också visa sig svår att beräkna så att du inte får knäckning (att den blir S-formad och spränger ev. inkapslingar).

Dimensionen på själva balken vågar jag inte ha någon åsikt om, men man kan jämföra med vårt projekt. Vi skall bygga ett mellan bjälklag med liknande mått som ditt, där har det konstruerats in 2 st HEA 160 balkar på 5 meter, vi har alltså ingen upplagspunkt i mitten utan 5 meters spännvidd på balkarna (0ch 8 meter i andra riktningen, där det blir träbjälkar som stöds av balkarna. Att det är 2 balkar beror på en trappa som ligger mitt i vägen för att ha bara en balk. Jag vet inte vilken dimension det skulle varit om det bara vore en balk. Men vi har bara belastning från mellanbjälklaget, ingen bärande vägg på övervåningen. Stolparna som balkarna ligger på var ursprungligen kalkylerade att vara stålstolpar, men konstrruktören ändrade med viss tvekan till limträstolpar (blir billigare, slipper svetsa ihop stolpe och balk osv.). Men det var lite på håret för knäckning. Våra stolpar skall alltså bära ca 1,5 ton i punktlast.

Som jag ser det så har du ett kosntruktionsproblem som kräver ett proffs. Anlita en konstruktör som kan dimesionera detta ordentligt. Jag kan tänka mig att din snickare hoppade av för att blev tveksam över hur han skulle konstruera.

7. S
    Medlem · 63 inlägg

Stefan_E

Medlem
    Kolla filen, jag räknade en del.

8. O
    Medlem · västragötalandslän · 14 inlägg

order

Medlem
    heej jag har jobbat en del inom stålbranschen och jag har burit av en vägg på en industrilokal och då använde vi en hea 200 balk den var 12m lång och hålls upp av 4 pelare och ditt fall så räcke det med en hea 180 men vill du överdimensinera lite så kan du ju ta en hea 200 fråga din lokala smidesverkstad så sätter han upp balken åt dig..mvh alex

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.