Byggahus.se

Beräkning av avväxling

1. Tonealin
    Medlem Nivå 1
    Hej! Jag ska bygga en 15kvm kolonistuga. Jag vill ha öppet till nocken, dvs inga takstolar eller sidotakbalkar. Jag har med hjälp av www.byggbeskrivningar.se fått fram att jag då bör ha 90x315mm limträbalk som nock och 90x90mm limträ som pelare på gavlarna som bär upp nocken. Det ska dock vara fönster på båda gavlarna där pelare enligt den uträkningen skulle gå rakt ner. Hur räknar jag ut vilken dimension som behövs på den horisontella regeln över fönstret (röd på bilden) som fördelar från nocken till två pelare om var sida av fönstret?

Om uträkning är väldigt komplicerad kan jag tänka mig att ta i lite för att vara säker istället för att räkna ut superexakt, men är osäker på vad som är "att ta i" också..

Gavlarna är 3000mm breda och långsidorna 5000mm. Gavelfönstren 80mm respektive 140mm breda. 18 graders taklutning, högsta takfot 2500mm, cc1200 mellan takreglarna, snözon 2, papptak med isolering och invändig beklädnad.

Ytterst tacksam för svar och tankar!

2. T
    Medlem · Nivå 12
    Köpte en Jabo Smara byggsats för några år sedan och den hade nockbalk plus 2 parallella balkar på vardera sida om nockbalken. Vill minnas att samtliga är 45x220 kanske? Sen lades råspont på dessa...
    Kan tyckas inte ha något med din fråga att göra, men jag tänker att med den lösningen istället så får taket från början stöd av fler balkar/väggstöd och avväxlingen ovanför fönstret bör klaras av med en motsvarande regel, om inte mindre.

edit: Iofs är Smaran inte 5m lång utan bara 4,15m, men principen bör funka ändå fast kanske med högre/dubbla balkar...

Redigerat 27 maj 12:22
  3. B
    Husägare · Nivå 8
    45x220 C24 räcker för att växla av över dina fönster(y)