13 278 läst · 2 svar
13k läst
2 svar
Beräknas m2 pris på byggyta eller boyta?
Jag har sökt i forumet utan att hitta svar på min fråga.
Är det någon som vet om man räknar kvadratmeterpris på byggarea eller boarea? Vi tyckte att vi fått ett bra pris av en byggfirma tills de meddelade att priset gäller byggarean och då stack det iväg en hel del eftersom vi bygger enplanshus
Om det är byggarean man hänvisar till hur räknar man då på kvadraten som blir på en övervåning?
Är det någon som vet om man räknar kvadratmeterpris på byggarea eller boarea? Vi tyckte att vi fått ett bra pris av en byggfirma tills de meddelade att priset gäller byggarean och då stack det iväg en hel del eftersom vi bygger enplanshus
Om det är byggarean man hänvisar till hur räknar man då på kvadraten som blir på en övervåning?
Hej
Jag har läst (bla i boken Arkitektritad villa) att byggkostnaden skall räknas på bruttoarean, dvs samtliga våningsplan och då även inkludera yttervägg. Den skall enligt samma källa omfatta både produktionskostnad och byggherrekostnad (som ex.vis projektering) samt moms.
mvh
Jag har läst (bla i boken Arkitektritad villa) att byggkostnaden skall räknas på bruttoarean, dvs samtliga våningsplan och då även inkludera yttervägg. Den skall enligt samma källa omfatta både produktionskostnad och byggherrekostnad (som ex.vis projektering) samt moms.
mvh
Ja, allt beror väl på hur man formulerar sitt förfrågningsunderlag. I vårt fall har vi använt oss av kvadratmeter väggarea etc, dessutom specat materialkostnad och arbetstimmar. Och då får man ju med andra ord det svaret i offerterna. Tycker att det verkar svårt att fråga på boarea eftersom att den förstås beror på en rad olika faktorer: hur tjocka väggar etc etc man har.
mvh stenhus05
mvh stenhus05
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rimligt pris för målning inomhus 150m2
Färg, Måla & Tapetsera -
Pris gräva ut 60 m2 för källare
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Golvpris per m2: täckande eller med spont
Golv -
Pris vedskjul i tryckt virke 4,5m2
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknas hur många m2 man får bygga ?
Lösvirke & Timmerhus