Byggahus.se

Beräknad livslängd på Tjärpappstak.

1. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Jag har ett förråd (10m2) med platt, svagt lutande tak, som har (haft) vattenläckage. Det har läckt på ena långsidan, så att sista råsponten och "regeln" under kantplåten är skadad. Har lagat detta, men slogs av tanken att det kanske är dags att byta ut hela takbeläggningen d.v.s. ny underlagspapp+nytt ytterlager+ nya plåtdetaljer(färgen har släppt). Förrådet är byggt 1978 och jag har bara bytt ut enstaka fasadbrädor + målat fasad och plåt tidigare.

Frågan jag vill ha hjälp med är alltså : " Hur lång beräknas livslängden vara för papptak ?"

Redigerat 7 mar 2015 17:16
  2. I
    Medlem · Nivå 8
    20-25 år, men finns de som ligger längre och fortfarande är täta, men det gör de på chans/övertid.
    Ovanstående gäller papptak. Tjärpapp är något annat och läggs inte längre pga produktutveckling tack och lov :)

• Laddar…
  3. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Kanske har fel namn där. Taket har räknat underifrån, spånplatta, plastfolie, 95 mm isolering, råspont, spikad tunn papp (med tjära?) , tjockare lager med papp (limmad med asfalt?) med smågrus på.
    Verkar tydligen vara hög tid att göra något.

4. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det låter som vanlig takpapp. (Asfalt på typ glasfiberstomme.)
    Äkta tjärpapp hade man tidigare. Det var "vanlig" papp(?) som beströks med trätjära. Förmodligen lite ömtåligare mot mekaniska påfrestningar(?), och det fick tjäras om med jämna mellanrum.

Hur som så har nog din takpapp tjänat ut, och det är dags att lägga nytt.

• Laddar…
  5. J
    Bannad Nivå 1
    Hej.
    Jag representerar en takpappsproducent och blir förskräck över namnvalet tjärpapp - det var länge sedan. Svenska material har generellt en lång livslängd. Garanti för 15 år men förmodad livslängd till långt över 30 år.

6. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Jessica : "Det är svårt att lära gamla hundar att sitta!" Att jag skrev fel beteckning beror helt på att vi antagligen tillhör helt olika generationer. Äkta tjärpapp var faktisk ganska vanligt förr.
    Oavsett förmodad livslängd (>30 år), kan jag ju konstatera att mitt tak från 1978 nu har börjat läcka. Jag startade därför denna tråden, för att få lite tips och även stöd för mitt antagande att det måste bytas ut.
    Jag har nu bestämt mig för att byta till plåt och räknar då kallt med att det inte kommer att vara mitt bekymmer ( av helt naturliga orsaker :eek: ) när det nästa gång behöver göras något åt det taket.

7. J
    Medlem · Nivå 10
    Har du verkligen tillräckligt lutning för plåt? Vilken lutning har du och vad för plåt tak har du tänkt dej?

8. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Lutning OK enligt plåtis. Blir slät svart plåt med uppstående fogar (kommer ej på vad den kallas).

9. J
    Medlem · Nivå 10
    Är dubbelfalsad bandtäckning du tänker på är godkänt ner till 5,7 grader.

• Laddar…