beräkna takstorlek

9k läst  6 svar

1. B
    Medlem Nivå 1
    hejsan, rätt ny på detta forum, men nu till saken, köpte mitt första hus förra året och ska nu lägga nytt tak, men har en del problem med att få fram rätt storlek,
    har sökt en hel del på nätet om det men inte hittat så mycket av värde.
    hittade då detta forum och tänkte att här kan ja säkert hitta hjälp :D
    storlek på huset är 10.75 långt och ca 8 brett med 30 graders lutning på taket, ligger nu betong men ska lägga upp tegel, tacksam för hjälp.
    mvh peter

2. lier
    Medlem Nivå 8

Re: beräkna takstorlek

Räknar man inte bara längden X bredden X 2 = 179/kvm eller e jag helt ute och cyklar då? :-/

3. M
    Moderator · Nivå 17

Gorde som så att jag räknade med 0.5 meters utstick runt hela huset.

Längden blir då 11.75 meter
    bredden på halva taket blir då 4.5 meter

trigometrin ger oss taklängden = botten/cosinus för vinkeln dvs
    taklängd=4,5/cos 30 = ca 5.2 meter

taket borde då blir 11.75X5.2 X 2=122.2 kvadratmeter

4. lier
    Medlem Nivå 8

ops! Så mitt sätt att räkna var fel :-[ Ja vad skulle man göra utan detta forum ;)

5. B
    Medlem Nivå 1

ok, verkar helt ok. ska kika lite extra på detta men det verkar rätt bra med tanke på storleken på resten av huset. min chef på jobbet gissade lite snabbt på run 120-130 kvadratmeter, ska be han räkna lite med eftersom han är gammal byggarbetare. tack för svaren.

6. P
    Medlem Nivå 2

Ett enkelt sätt att kolla pannåtgången är att räkna hur många pannor du har i höjdled och sedan i längsled och sen multiplicera dess och ta den produkten gånger 2.
    Kan fela lite om du tänker lägga större eller mindre pannor än tidigare men för min del så mätte jag en panna och jämförde med den jag skulle köpa. Det stämde så när som på att jag fick 14 pannor över och det är ju rätt lagom. :)

7. M
    Medlem Nivå 4

Det absolut enklaste sättet att beräkna arean av taket är att mäta upp sidorna. Även om de trigonometriska kunskaperna hos vissa är goda och det inte är särskillt svårt så tycker ändå jag att det enklaste var att mäta sidorna och addera arean av rektanglarna.

Jag tror även att beräkningsprogram, som tex det på www.benders.se kan hjälpa dig med detta.

Sist men inte minst så hjälpte de mig med beräkingarna i byggaffären.

/Zeb

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: