Beräkna takstol med låg lutning

214 läst  7 svar

1. B
    Medlem Nivå 6
    Jag undrade tidigare om taklutning för mitt projekt att sätta lutning på ett platt tak här på forumet.
    Nu skulle jag vilja veta hur man beräknar en takstol eftersom byggnämnden vill ha med en sådan i bygglovsansökan...
    Jag har bestämt mig för att välja ett sadeltak i stället för pulpet eftersom det blir betydligt snyggare då.
    Och det blir ju bara halva höjden för fallet jämfört med pulpet.
    Ungefär så här hade jag tänkt mig med en lutning på 6 grader och uppläggsbredd på 7770 mm med stöd i ändarna och i mittlinjen (bärande mellanvägg):
    upload_2017-9-14_8-42-35.png

Så nu behöver jag något sätt att beräkna denna takstols bärighet, men hur gör jag det?
    Notera att takstolen är visad liggande ovanpå det befintliga taket så det är bara det som är ovanför takfotens undersida som är takstol.
    Måste man engagera en takstolskonstruktör, eller funkar min takstol?

2. P
    Medlem · Nivå 6
    Finns programvara för att beräkna takstolar, trusscon är vida använt, kanske finns gratis test.
    annars är det ett stort kapitel i kostruktionslära, moment, tryck, skjuvning samt en hel del till att beräkna, har för mig jag gjorde detta i skolan för 15 år sen och det tog ett par lektioner innan vi hade alla beräkningar klara för en takstol, sen var det bara 3 varianter till att göra lite småfix på.
    så prova program annars kontakta konsult som har programmet.

3. J
    Medlem · Nivå 11
    Man kan göra det enkelt för sig genom att betrakta takstolens överramar som 3,9 m långa balkar. Vid en utbredd last om 2,3 kN/kvm (snö + egenvikt) och c/c 1200 mm kräver det 45x220 C 24 bjälkar. Snedsträvornas inverkan bortser man då ifrån.

6 grader är ingen optimal lutning. Gå åtminstone upp till 7 grader,

4. P
    Medlem · Nivå 6
    Jag är tveksam till om kommunen godkänner en sådan beräkning till ett bygglov, men man kan ju alltid prova.

5. J
    Medlem · Nivå 11
    Det är väl en ganska etablerad princip inom hållfasthetsläran att man räknar på ett svårare lastfall.

6. Peter_Henry
    Allvetare Nivå 1
    Har ett program liggandes, kan kika på det på Söndag om du vill? Så får vi se om jag kan skaka igång det och se om jag får ut ritningar till dig isf

7. B
    Medlem Nivå 6
    Jag tänkte först att jag skulle ha pulpettak och så hittade jag en tillverkare på nätet där man kunde skicka in en offertförfrågan på pulpettakstol.
    Efter några dagar fick jag en ritning på en offert:

upload_2017-9-16_0-20-0.png
    Det ser ut som om de flesta förstyvningarna behövs på den höga sidan.
    Om man tänker sig att kopiera högra halvan för att få en sadeltakstol så borde det kanske bli OK?
    Undre benet är 45x170 och undre horisontella benet är 45x145.
    Han har använt programmet "Trusscon" för beräkningarna.

Jag har skickat förfrågan om sadeltakstol men har inte fått svar...
    Byggnadsnämnden var OK med mina ritningar men ville ha en konstruktionsritning med beräkningar också, sen skulle det vara godkänt...

8. B
    Medlem Nivå 6
    Nu har jag fått en ny offert från takstolsleverantören och där bifogas en ritning på en beräknad takstol som i princip till 90% överensstämmer med den jag hade skissat på. Det är bara de fackverksben som sitter som förstyvningar som är annorlunda. Dvs jag kan modifiera min bygglovsritning enligt detta och lämna in. :D

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: