2 976 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
beräkna husets värmebehov utan elpatrondrift?
Undrar om det finns ett sätt att räkna ut värmeförbrukning i ett befintligt gammalt hus än att använda mina elpatroner. Vill veta det ifall jag ska dimensionera en framtida värmepump. Har inget standardhus och det stämmer dåligt med schablonberäkningar.
Eldar ved mot aktankar och shuntar från tank ut till radiatorer.
Det finns en formel:
kW= 1,16 x tempdiff x flöde m3/timme
Jag vet temperaturdifferens mellan fram och retur men vet inte flödet som min cirkulationspump grundfos UPS 25-40 ( steg 1) skapar i radiatorsystemet. Hur kan man räkna ut det? Trycket i systemmet skiftar ju och kanske vattenflödet skiftar med den?
Är det omöjligt utan flödesmätare?
gaia
Eldar ved mot aktankar och shuntar från tank ut till radiatorer.
Det finns en formel:
kW= 1,16 x tempdiff x flöde m3/timme
Jag vet temperaturdifferens mellan fram och retur men vet inte flödet som min cirkulationspump grundfos UPS 25-40 ( steg 1) skapar i radiatorsystemet. Hur kan man räkna ut det? Trycket i systemmet skiftar ju och kanske vattenflödet skiftar med den?
Är det omöjligt utan flödesmätare?
gaia
Tack orparn! Det är kanske inte så dumt att mäta baklänges. Det svåraste är att vara på plats precis när tanken är tom för att få rätt antal timmar. Har ingen smart manick som samlar/lagrar värden automatisk.
Det är samma formel du använder och din är faktiskt mer noggran 4200/3600 = 1,1666666......
gaia
Det är samma formel du använder och din är faktiskt mer noggran 4200/3600 = 1,1666666......
gaia
hittade en kapacitetskurva för min pump men kan inte tyda den. Vattenpelare i meter som det står på kurvans Y-axel gäller ej i cirkulerande system... har jag hört. Hur ska jag då avläsa vad som gäller i mitt system ?
Någon som kan förklara ?
gaia
Någon som kan förklara ?
gaia
Ska du vara petnoga så måste du även ta med värmeförlusterna från lagringen också men dom hänger ju till stor del på hur bra isolerade dina tankar och rör är men ett värde jag sett någon räkna på var ca 300W/m3 tankvolym vid varma tankar.
Klart är ju i varje fall att något värmeläckage har du ju alltid
Klart är ju i varje fall att något värmeläckage har du ju alltid
Ja, det ska man inte glömma när jag ska räknar på behovet.orparn skrev:
Javist har jag värmeläckage ( 10-15cm lösullisolering) men jag kallar det tillskottsvärme för källaren
Skönt på vintern och jagar ut fukten under resten av året
gaia
Du kanske kan installera en energimätare.
Finns sådana för nån tusenlapp, det sparar du ju förmodligen in genom att då kunna vara säker på ditt effektbehov och därmed välja rätt storlek.
Sedan efter du installerat så har du ju kvar den och då kan du ju se pumpen levererar korrekt.
Finns sådana för nån tusenlapp, det sparar du ju förmodligen in genom att då kunna vara säker på ditt effektbehov och därmed välja rätt storlek.
Sedan efter du installerat så har du ju kvar den och då kan du ju se pumpen levererar korrekt.
Den är på gång men vi väntar med rörarbeten tills vinter är över. Trodde att man kunde räkna ut det på ett enkelt sätt för att få en uppfattning hur det är nu när det är som kallast. Att räkna ut är tydligen inte så enkelt. Vet ej hur man läser av pumpens kapacitet....Ville_Vessla skrev:
gaia
Du kan ju räkna lite på arean
Välisolerat 40 W/m² när det är som kallast
Normal 50
Dåligt isolerat 60
Sen är det ju det där med övervåning källare etc.etc.
Men den stämmer rätt bra för mig:
140m²x 50 (hyfsat välisolerat) = 7kW max behov, och det stämmer rätt bra med min vedförbrukning som jag för statistik på
Då mäter jag tiden det tar att tömma en 0,5m³ stapel i pannrummet 1m³ staplad ved = 1200 kWh x 85% systemverkningsgrad = ung. 1000 kWh / m³ ved
detta ger att när det är som kallast ute, tar det i snitt c.a 2,5-3 dagar att tömma stapeln = 0,5m³x1000kwh/ (24tim x 3 eller 2,5) = mellan 7-8 kW
Jag har ett excel blad där jag bokför stapelförbrukningen och ser ett diagram på energiförbrukningen (nördigt men kul)
kan väl bifoga det när kommer jag hem om det är intressant
Välisolerat 40 W/m² när det är som kallast
Normal 50
Dåligt isolerat 60
Sen är det ju det där med övervåning källare etc.etc.
Men den stämmer rätt bra för mig:
140m²x 50 (hyfsat välisolerat) = 7kW max behov, och det stämmer rätt bra med min vedförbrukning som jag för statistik på
Då mäter jag tiden det tar att tömma en 0,5m³ stapel i pannrummet 1m³ staplad ved = 1200 kWh x 85% systemverkningsgrad = ung. 1000 kWh / m³ ved
detta ger att när det är som kallast ute, tar det i snitt c.a 2,5-3 dagar att tömma stapeln = 0,5m³x1000kwh/ (24tim x 3 eller 2,5) = mellan 7-8 kW
Jag har ett excel blad där jag bokför stapelförbrukningen och ser ett diagram på energiförbrukningen (nördigt men kul)
kan väl bifoga det när kommer jag hem om det är intressant
Tack! Det blir ändå enklare att mäta hur snabbt töms min acktank
för vi har ingen plats att stappla separat.
Mitt isoleringsstandard är från anno 1938. Kan akumulera ca170kW/300m2 = 57 kW/m2. Skulle bli ca 7kW /timme när det ligger runt nollan ute. Kan stämma
gaia
Mitt isoleringsstandard är från anno 1938. Kan akumulera ca170kW/300m2 = 57 kW/m2. Skulle bli ca 7kW /timme när det ligger runt nollan ute. Kan stämma
gaia
Klicka här för att svara