Byggahus.se

Beräkna effektbehov ?

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag undrar hur man kan räkna ut effektbehov på ett hus. Jag har en bod som jag vill om till boende och isolera så att jag kommer ner mot lågenergi hus. Är det bara u-värde på ytorna som spelar roll? Eller har den totala boytan någon roll? Tex min boyta är endast 30kvm. Byggyta kontra boyta. Om väggarna har 30cm isolering på 30kvm, är effekt behovet detsamma som 30cm på ett 120kvm hus? Jag tar inte ventilation och annat in i beräkningen här.
    Peter

2. A
    Medlem · Nivå 19
    En sak som kan vara problematiskt med att isolera ett befintligt hus är att få allt vindtätt. En annan sak som kan vara problem är att isolera golvet. Finns det plats för isolering i golvet och kan man få dit den med en rimlig insats.

Om man tänker sig två hus där det ena är 5x6 m = 30 m² och det andra är 10x12 m = 120 m² samt båda med 2,5 m i takhöjd så kommer ytan av tak, väggar och golv att vara dubbelt så stor i det större huset under det att boytan är fyra gånger så stor. Därför blir energiförbrukningen per m² högre för det lilla huset om de har lika tjock isolering.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nästan rätt räknat, omslutande ytan på huset med 4 ggr större yta är 3 ggr större, 350 m2 mot 115 m2.

Men värmeförlusterna genom klimatskalet blir alltså 1/3 i det lilla huset.
    Det gäller att räkna med såväl absoluta som relativa tal :)

4. T
    Medlem Nivå 1
    Tack. Alltså tvärtom vad jag hoppades på:) I princip kan jag bygga om den som den blir som nybyggd. Jag har inte tänkt att behålla så mycket på den.

Redigerat 22 feb 2015 22:22
  5. A
    Medlem · Nivå 19
  6. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tänk på blåmesarna :)
    De väger 10 - 12 gram, och lär behöva äta sin egen vikt av fettrika frön varja dag för att klara nattens kyla.
    Jämför det med en älg t.ex. De äter inte 300 - 800 kg granskott och rönnbark per dygn.

Så att bygga med rimlig storlek, och att hålla ner fönsterytorna,
    är nog det bästa sättet att börja ett energisnålt bygge.
    Sedan så mycket isolering som man står ut med.
    (Jag har 31 cm gullfiber i väggarna och det ger mycket trevliga fönsternischer,
    där man får plats med mycket pyngel :) )

Och att det är tätt är tätt mot vind och drag är naturligtvis viktigt, som Avemo skriver!