Byggahus.se
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Ny här på forumet.
Jag har ett Hultsfredshus från 1960, 1 plan, med plåttak på endast 8 graders lutning.
Jag ska öppna upp en innervägg 4,3 meter. Den är bärande. Då en av fackverkstakstolarna vilar på den enligt ritning.
De beräkningsverktyg som finns på nätet har bara minst 14 graders lutning att knappa in och mitt är bara 8 grader. På vinden ligger spån samt lösull på råspåntgolv, under takplåten råspåntinnertak.
Omöjligt att komma in och sätta avväxlingsbalk på vinden så den måste hamna i innertak tyvärr och som alla andra vill man ha den minimal.
Är det någon här som vet om 8graders taklutning ger mer eller mindre vikt på innerväggen som går tvärs genom huset. Skulle gärna vilja kunna sätta in 225 balk ist för 270.
Det är 1,2m mellan takstolarna.

Redigerat:
När det gäller effekterna av snölast (som normalt är den dominerande taklasten) så är det ingen skillnad mellan 8 och 14 grader vi så låg lutning (vid ett sadeltak). Takets egenvikt blir försumbart högre för 8 än 14 grader, så du ka använda värdena för 14 grader. Om den föreslagna limträbalken var 90x270 mm så kan den ersättas med en balk som är 165x225.

J justusandersson skrev:
När det gäller effekterna av snölast (som normalt är den dominerande taklasten) så är det ingen skillnad mellan 8 och 14 grader vi så låg lutning (vid ett sadeltak). Takets egenvikt blir försumbart högre för 8 än 14 grader, så du ka använda värdena för 14 grader. Om den föreslagna limträbalken var 90x270 mm så kan den ersättas med en balk som är 165x225.
Låter lite bättre i alla fall. Tusen tack för hjälpen:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.