Byggahus.se

Beräkna åtgång för lockplanktak

1. A
    Medlem Nivå 12
    Jag ska byta lockplanktaket på ladan pga röta och kommer smäcka tid nya 25x170 brädor. De gamla brädorna va i alla möjliga bredder..

Frågan är hur mycket överlapp jag ska ha på bottenbrädorna när jag sätter nya taket. Finns inget att gå på genom att kolla på gamla taket då det va lite huller om buller....

snålheten talar ju för att ha så stort mellanrum mellan bottenbräderna som möjligt men funktion går så klart före! Det blir ju ett starkare undertak ju tätare brädorna ligger. uppe på dessa kommer jag sätta en oljehärdad board, strö och bärläkt och plåt. Avståndet mellan takstolarna är 300cm och avståndet mellan tvärsgående bjälkar (takfot, två på mitten och nock ) är 160cm

Spelar detta någon roll tro?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skiss1288.png

2. N
    Medlem · Nivå 12
    Varför inte bara ha råspont om du skall ha plåt sen?

3. A
    Medlem Nivå 12
    Som jag lägger från takfot till nock menar du?? skulle ju inte se så fint ut från insidan:) Det är ju en gammal lada och jag vill återuppbygga taket på samma sätt...så när som på teglet då...

Men om det är ok att lägga råspont på detta sätt så antar jag att jag kan lägga mina lockbrädor ganska glest. Typ 10cm mellan bottenbrädorna och låta lockbrädorna överlappa 3.5cm på varje bräda

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Originalskick är troligen bara brädorna, inget tegel ;)

Eftersom dina brädor bara kommer vara för estetikens skull så kan du gott göra som du tänkt dig.

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag hade sådant tak på en del av mitt förr-förra hus, det var en fiskarstuga från 1800-talet.

I kanten på underbrädor var det hyvlat trå spår på varje sida.
    Som en halvcirkel med diameter som en blyertspenna.
    Detta för att leda ner vatten som kunde ha läckt in.

Titta noga på ditt tak och se om det inte finns något liknande!

Överlappen mellan under- och överlappen var ca 30 mm vill jag minnas.
    Och du borde kunna se hur det är lagt på ditt gamla tak.

Och med ett lätt plåttak är ju belastningen inte så stor (om det inte är jättemycket snö).

PS
    Det heter alltså skurtak :)
    https://www.byggahus.se/forum/tak-v...-under-eternittak.html?perpage=15#post1589156

Redigerat 6 maj 2015 18:26
  6. A
    Medlem Nivå 12
    Ahh det vs då jag hade på huset när ja bytte tak i somras... Så bör ja alltså fräsa ner ett litet spår på samma sätt då... Tänkte iof lägga massonite under plåten men det skadar kanske inte

7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Nja, med masonit över är det ju onödigt.
    Om du inte tänker bygga ett museum förstås :)