Bensindriven JordBorr=Ovärderlig!

16k läst  3 svar

Nästa tråd i Grund & markarbeten
  1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej alla!

...har läst lite om Jula borrare m.m. Tänkte bara informera de som inte vet att det finns bensindrivna 2-manna också! Jag och en till lyckades borra 25 st 70-80cm djupa och 28 cm i diameter hål på ca 4-5 timmar. Hålen blev perfekt runda (lerjord) bara att stoppa ner 70cm färdiggjutna plintar, lite betong o.s.v.

Hyra ett dygn = 718 kr inkl. moms.

2. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Re: Bensindriven JordBorr=Ovärderlig!

Sen tycker jag att det ser så fånigt ut när man kör motordrivna jordborrar på andra underlag än lera och matjord...nämligen när två snubbar hänger rakt ut från handtaget när borren fastnat och snurrar runt dem istället.. :)

Närå, jag vet att det finns säkerhetsbrytare. Men faktum kvarstår - de är ruskigt jobbiga att borra med när det finns sten eller rötter i marken.

3. L
    Medlem Nivå 5

Karl XII, du verkar ha arbetat med jordborr. Vi funderar på att använda en men undrar om de fungerar när marken är full med småsten. Hur kraftfulla är de? Blir det tvärstopp av en knytnävsstor sten eller puttar jordborren undan dem? Går det lika bra med isborren som vi har vid pimpling?

4. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Om det blir tvärstopp beror helt på om stenarna ligger i ex. hård lera eller i lös sand eller jord. Eller om det finns rötter i backen.
    Jag tror faktiskt att om det är mycket sten, som det är hos mig, så är det bättre med en manuell jordborr där man kan lirka och spetta lite om det är envisa bumlingar därnere. En motordriven är väldigt kraftfull och bör nog sparas till närmast idealiska förhållanden. Det är trots allt mycket lättare att borra med manuell jordborr än att gräva med spade.

Isborr har jag inte provat, men enligt uppgift är det lite för brant stigning på skäret. En jordborr har en plåt på skäret så den inte jobbar sig ner för fort; den måste ju luckra upp underlaget innan den kommer igenom.

En jordborr är bra att ha även när allt börjar bli klart...att plantera blommor och buskar med t.ex.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: