Byggahus.se

Ben som man skruvar fast i båda ändar?

1. E
    Medlem Nivå 7
    Håller på och bygger en egeb tv-bänk och tänkte använda mig av färdiga ben mellan hyllplanen.
    Min plan är att använda mig av något i stil med ikeas capita möbelben:
    https://www.ikea.com/se/sv/p/capita-ben-rostfritt-stal-10267895/

Jag vill dock inte att hyllplanen ska gå att flytta runt så jag är ute efter några ben enligt ovan som har skruvhål både uppe och nere (och inte bara uppe som det är nu..

Jag ska bara göra en enkel bänk med betsade ekskivor med ben mellan. Har tidigare gjort med träben (limträ 90x90) men vill göra med lite tunnare metallben denna gång då bänken kommer vara mindre.

Någon som känner till var man kan få tag på såna metallben eller vad kan man kalla det? Metallreglar?

Har inte hittat något vettigt när jag sökt på nätet, så hjälp mig gärna! All hjälp uppskattas!

2. R
    Medlem Nivå 6
  3. Mazen
    Inredare · Nivå 14
    Dom benen ha justerbara fötter så enklast är att skruva dän dessa och sedan använda genomgående maskin skruv alt rampmuff och gängstång för att skruva fast benen i det undre hyllplanet och skruva fästplattan i det övre..
    Vet inte, men tror det är M6 på gängan o benen, ring IKEA och checka..

4. E
    Medlem Nivå 7
    Ikea-utseendet spelar mindre roll egentligen. Jag hade hoppats på en lite mera färdig lösning än rör och svetsning, men det kanske inte finns? :thinking:

5. E
    Medlem Nivå 7
    Ok, jaså har dom? Nu är bänken 3 hyllplan hög och benen ska stå på varandra så att säga så genomgående bult kommer nog inte funka.

Men verkar alltså som det inte finns ben med likadan platta uppe som nere?

6. Mazen
    Inredare · Nivå 14
    Tror det går med genomgående då den blir dold av fästplattan. Kolla annars på ställningsrör o fästen, där kanske du kan finna en lösning ..

7. R
    Medlem Nivå 6
    • Laddar…
  8. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
  9. E
    Medlem Nivå 7
    Nu börjar det dimpa in lite lösningar som kan vara gångbara :) Nyfniken, ja rör med fästplattor blir nog lite bättre kan jag tänka, den du länkade till blir lite för lång, men det är precis något sådant jag är ute efter fast lite kortare, typ 15 och 20cm.

RalleB: Intressant, ska absolut kollas upp :) Fästplattor som tillbehören visade kan nog funka bra, så länge det blir stabilt och inte rangligt. :)

Mazen: Ska absolut kolla in ställningsrör med.

Nu vet jag lite mer vad jag ska söka efter :)

10. Mazen
    Inredare · Nivå 14
  11. E
    Medlem Nivå 7
    • Laddar…