Hej
Jag vill att vägglampan och skåpbelysning ska tändas oberoende av varandra dvs med två strömbrytare? Idag har jag en strömbrytare till båda. Jag förstår att jag behöver köpa en dubbeltrapp men hur ska man koppla? Behöver jag dra om sladdar till en av de ?
tack
Jag vill att vägglampan och skåpbelysning ska tändas oberoende av varandra dvs med två strömbrytare? Idag har jag en strömbrytare till båda. Jag förstår att jag behöver köpa en dubbeltrapp men hur ska man koppla? Behöver jag dra om sladdar till en av de ?
tack
Nu kan det vara som så att de båda bruna är tändtrådar och den vita är fas. Men det kan också vara tvärt om. Endast en kontrollmätning på plats kan ge svaret.
Skulle det vara som så att det är två tändtrådar så är det lätt fixat, annars får man dra dit ytterligare en tändtråd om man vill att de skall tändas oberoende av varandra.
Skulle det vara som så att det är två tändtrådar så är det lätt fixat, annars får man dra dit ytterligare en tändtråd om man vill att de skall tändas oberoende av varandra.
Eller också ser man lätt om den ena fortsätter till uttaget i den andra dosan....
Hitta dosan där sladden delar sig till de båda belysningspunkterna. Möjligen bakom badrumsskåpet. Sedan ska det in ytterligare en ledare. Lämpligen en oskarvad till takanslutningen.
Enklast och enklast. Om du nu skall göra detta själv så får du se till att skaffa en strömställare med två knappar som passar där nuvarande strömställare sitter. Ser ut som om du har en täckram för både strömbrytare och ett uttag. Där efter så får du kontrollera hur den nya strömställaren skall kopplas för att ge önskat resultat samt se till att den ena lampan får en ny tändtråd. Hur den sedan skall dras och kopplas fram går inte av dina bilder.
Tack för hjälpen. Den var enkel att hitta. Jag gör ett försökD Daniel 109 skrev:
Tack för hjälpenR roli skrev:Enklast och enklast. Om du nu skall göra detta själv så får du se till att skaffa en strömställare med två knappar som passar där nuvarande strömställare sitter. Ser ut som om du har en täckram för både strömbrytare och ett uttag. Där efter så får du kontrollera hur den nya strömställaren skall kopplas för att ge önskat resultat samt se till att den ena lampan får en ny tändtråd. Hur den sedan skall dras och kopplas fram går inte av dina bilder.
Klicka här för att svara