Byggahus.se
Hej, vi har planer på att sätta belysning (starkström) i trädgården på sex olika ställen. Som jag har förstått det måste man gräva och lägga ned ett "separat" rör/ledning för varje ljuspunkt i trädgården, d v s jag kommer att få en "klase" med 6 st gula rör som går upp på samma ställe (d v s jag har iaf tänkt så att det ska vara på samma ställe då anslutning blir enklare). Min fundering är om det är så man gör? Eller om man kan dra kabel i samma rör till t ex två installationer? Om man drar upp de gula rören till huset, hur högt upp på husväggen respective vid själva armaturen ska de då gå? Jag vet att man själv så klart får gräva, men kan man även lägga ned gula rör och fylla igen? eller bör man vänta med det till elektriker gjort installationen? Buggaren

Du behöver inte gula rör, det finns kabel som får läggas direkt i mark.
Kan du inte gå till gå till en belysningsarmatur och sedan gå vidare till nästa, det måste inte vara en kabel till varje.

Protte

Precis som Prototypen säger, gå vidare från armaturerna istället för att lägga flera kablar eller rör. jag föredrar att lägga kabel i rör, för om du nån gång vill byta kabel eller helt enkelt dra en till så är det ju inga problem. dessutom är det itne särskillt dyrt att köpa rör när man ändå har grävt ett dike:)

Det handlar alltså först om att välja armaturer som tillåter vidarekoppling, och inkoppling ovan mark. Det är alltså tillåtet med en kabel som sys vidare från armatur till armatur. Det blir så mycket enklare än att försöka förgrena under mark. Om man vill vidarekoppla beror givetvis på om armaturerna "står på rad" som göra detta lämpligt.

Gulrör ska inte dras upp på väggen på huset. Gulröret ska avslutas under mark, därefter gör man en slinga på kabeln för att ta upp tjälrörelser och sedan klamrar kan kabeln upp på husväggen, om den ska upp på husväggen vill säga. Där ska det i så fall finnas ett kabelskydd upp till 1.5 meter från mark. Det är ett U-rör i metall som du säkert sett på andra håll.

Gräva får du göra men inte mer. Förläggning och återfyllnad är behörighetskrävande, men du kan säkert komma överens med din elektriker här.

• Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.