Byggahus.se

Belysning i duschväggsinbyggnad

1. T
    Medlem Nivå 1
    Har funderat på att bygga ett fyrkantigt "hål" i väggen i duschhörnan, för tvål och schampo etc., och möjligen ett hål till på ett annat ställe.
    Som man ofta ser i utställningar och foton, men har aldrig hittat en lösning hur detta görs korrekt.

Tätskiktet bör bara va att använda rätt hörn som finns att köpa färdiga, men det stora frågan som jag har är hur man får det tätt om man vill placera belysning i dessa. Har hittat små ledspots hos Bauhaus som verkar va intressanta, det är dessvärre endast IP44, men läser jag reglerna rätt så ska det räcka i ett duschutrymme, och de är 12V. Det som gör dessa intressant är att det passar i 12-16mm rör, som standard elrör är, men då de är plast och inte går att montera helt fast, så undrar jag om de finns något sätt att få dessa fasta och 100% täta ut mot innerväggen. Kanske finns det något lämpligt man använder för Rör-i-rör/PEX, som kan monteras säkert och dras till lådan jag tänkt koppla vattnet i med en vattensäkert eluttag för trafon.