14 259 läst · 17 svar
14k läst
17 svar
Belysning bakom vägghängd platt TV
Sida 1 av 2
Hej. Håller på med installation av fiber/ethernet i huset och passar därför på att hänga upp platt TVn (Sony 52") på väggen av bara farten. Vi testhängde i Multibracket M igår på lagom höjd och det funkar fin-fint. Kablarna kommer att dras genom väggen ner till vår aktiva Sony bänk (RHT-G1550). En elkontakt hamnar däremot bakom TVn.
Till min fråga: jag hade tänkt att köpa LED lister och klistra på bakom (typ http://www.jula.se/led-list-3x1-2-w-ip44-3-pack-420012) men är osäker om det blir för isblått tråkigt ljus (de skriver varmvitt men i min erfarenhet brukar det sällan vara det) och om man kan dimmra LED lampor som använder transformator? Min svärfar vill sätta en downlight ovanför TVn istället som man kan dimma.
Vad har ni för belysning bakom/nära TVn? Vad funkar bra/mindre bra? Tacksam för all input.
Till min fråga: jag hade tänkt att köpa LED lister och klistra på bakom (typ http://www.jula.se/led-list-3x1-2-w-ip44-3-pack-420012) men är osäker om det blir för isblått tråkigt ljus (de skriver varmvitt men i min erfarenhet brukar det sällan vara det) och om man kan dimmra LED lampor som använder transformator? Min svärfar vill sätta en downlight ovanför TVn istället som man kan dimma.
Vad har ni för belysning bakom/nära TVn? Vad funkar bra/mindre bra? Tacksam för all input.
Har dom listerna och de är inte så varmvita och dessutom alldeles för starka bakom tv:n.
Är inte hundra på att jag har dessa: http://www.jula.se/led-list-423014, de kan ju ändrat i sortimentet men om det är dom så passar de perfekt!
En uppe och en på varje sida (alla en dm in ungefär) lyser fint, dock så har jag tv:n på bänken och du kanske får vinkla ut dom lite.
Sent from my X10i using Tapatalk
Är inte hundra på att jag har dessa: http://www.jula.se/led-list-423014, de kan ju ändrat i sortimentet men om det är dom så passar de perfekt!
En uppe och en på varje sida (alla en dm in ungefär) lyser fint, dock så har jag tv:n på bänken och du kanske får vinkla ut dom lite.
Går både seriekoppla eller koppla alla till en kopplingsplint.
Lite osäker på längden men kanske 2 meter. Lätt att skarva annars!
Dimra går fint om jag inte minns fel. Hade Nexa fjärrstyrda uttag med dimmer, men kvaliteten på dom går att diskutera. Mina har pajat iaf...
Men som sagt, dom kan vara ändrade sen jag köpte dom.
Lite osäker på längden men kanske 2 meter. Lätt att skarva annars!
Dimra går fint om jag inte minns fel. Hade Nexa fjärrstyrda uttag med dimmer, men kvaliteten på dom går att diskutera. Mina har pajat iaf...
Men som sagt, dom kan vara ändrade sen jag köpte dom.
Om du har en separat reciver/förstärkare till ljudet brukar vissa ha ett 240V uttag på baksidan som är perfekt att ansluta LED-listen till. Då slås den av och på samtidigt som du startar din anläggning.
Tack för alla svar. Det är alltså ingen som upplever att Julas LED-lister är för starka eller ger ett "otrevlig" kritvitt ljus?
Bra idé AndersS men jag har frångått separata förstäkare/riktigt surre-ljud och kör nu allt genom Sonys aktiva TV-bänk som fungerar som bänk, förstärkare, högtalare och HDMI-växel. Wife friendly.
Bra idé AndersS men jag har frångått separata förstäkare/riktigt surre-ljud och kör nu allt genom Sonys aktiva TV-bänk som fungerar som bänk, förstärkare, högtalare och HDMI-växel. Wife friendly.
Redigerat:
Nej, dom ger bra ljus, men dom flexibla är för starka enligt mitt tycke
Måste bara fråga varför man väljer att montera led runt tvn?
Är det bara för att man tycker att det ser ballt ut?
Behagligare?
För någon bättre bild kan det inte resultera i då motljus för ögat är som att braka på med kontrast, Så vida man inte har Aurea?
Är det bara för att man tycker att det ser ballt ut?
Behagligare?
För någon bättre bild kan det inte resultera i då motljus för ögat är som att braka på med kontrast, Så vida man inte har Aurea?
Redigerat:
Kan vara så men alla andra har pajat också, även de utan dimmerfunktion
Tanken är att sätta LED bakom TVn - inte runtom - och inte för det ser ballt ut utan för att ge ett svagt bakgrundsljus som gör att TVn inte blir för "bright" (nu när jag skriver det kan jag ju undra varför man bara inte drar ner ljusstyrkan på TVn, precis som man gör på iPad:en när man ligger i sängen på kvällen...)_chrille_ skrev:
Jämför med gamla goda tiden när mormor & morfar hade en 60W glödlampa upphängd bakom tjock-TVn med träpaneler...fast med 2000-tals teknik då.
Min 52" TV kommer att hänga i en av Multibrackets utmärkta skenor och tanken nu är att lägga en av Wisentduals LED strips från Jula ovanpå Multibracketskenan, kopplat till vägguttag som styrs av vanlig dimmer. Får rapportera/fotografera när allt är installerat och klart (håll inte andan).
Drar inte många TV apparater ner ljusstyrkan idag? Fast kallas väl oftast energisparfunktion, sitter väl någon optisk avläsare som sedan justerar styrkan efter hur ljust/mörk rummet är.
Nu tror jag många stänger av den funktionen eftersom den justerar dynamisk och det kan upplevas störande att ljusstyrkan ändras när man tittar.
Nu tror jag många stänger av den funktionen eftersom den justerar dynamisk och det kan upplevas störande att ljusstyrkan ändras när man tittar.