Jag tänkte bygga en brygga på en klippa.
Bryggan blir 4 m lång, 2 meter på land (klippa) och 2 meter över vattnet. Bryggan fästs med två infästningar på klippan. En vid 10 cm och en vid 2 meter.
Kan någon hjälp mig att beräkna kraften längst ut på bryggan vid 100 kg längst ut.
Vi kan bortse från bryggans egenvikt
Bryggan blir 4 m lång, 2 meter på land (klippa) och 2 meter över vattnet. Bryggan fästs med två infästningar på klippan. En vid 10 cm och en vid 2 meter.
Kan någon hjälp mig att beräkna kraften längst ut på bryggan vid 100 kg längst ut.
Vi kan bortse från bryggans egenvikt
Det jag funderar på är infästning längst in på land, dvs vid 10 cm.
Tanken är att köra en L-stolpsko förankrad med ankarmassa vid 30 cm.
Vid 10 cm borrar jag igenom bärlinan (75x200) och fäster en syrafast gängstång m20 i berget. Sen drar jag bricka och mutter på båda sidor om bärlinan.
Enligt spec på ankarmassa klarar den 3000 kg (M20) i dragkraft innan den släpper.
Hävarmen är 2 meter, hur mycket belastning krävs för att komma upp i 3000 kg.
Tanken är att köra en L-stolpsko förankrad med ankarmassa vid 30 cm.
Vid 10 cm borrar jag igenom bärlinan (75x200) och fäster en syrafast gängstång m20 i berget. Sen drar jag bricka och mutter på båda sidor om bärlinan.
Enligt spec på ankarmassa klarar den 3000 kg (M20) i dragkraft innan den släpper.
Hävarmen är 2 meter, hur mycket belastning krävs för att komma upp i 3000 kg.
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
179 kr inkl moms
Läs mer
Formeln?D Derbyboy skrev:
Rita upp lasterna så ser man lösningen rätt enkelt. Se till exempel denna länk
https://fysik.ugglansno.se/havstanger/
Du har kraft- och momentjämvikt överallt, annars är konstruktionen i rörelse. Enklast här är att sätta detta kring stödet vid 10 cm, tycker jag.D Derbyboy skrev:
Googla kraft- och momentjämvikt så finns med 100 % sannolikhet detta förklarar väldigt pedagogiskt.