7 633 läst ·
13 svar
8k läst
13 svar
belastning huvudsäkring
Hej jag har en fundering som jag vill ta med er duktiga forumentusiaster.
Jag har en av tre huvudsäkring som löser ut lite nu och då. Min egen teori är att ena fasen är övervbelstad. Dock går ingen av de vanliga gruppsäkringarna någon gång.
I husets elentral är det 4 eluppvärmda golv som är inkopplade, gararget där en motorvärmare ofta är inkopplad (2300w) samt en luftvärmepump som har satts på samma säkring som uttag utomhus. Det är de fyra sakerna jag kan tänka mig drar mest (av de som inte ligger på alla tre faser). När den här huvudsäkringen går stannar många av dessa nämnda saker (jag vet att golvvärmen är utlagda på olika faser men de är olika stora rum och jag gissar att de då har olika effekt, har faktiskt inte kollat vilka golv som stängs av).
Går det att lägga om kopplingarna i elcentralen så att belastningen blir jämnare mellan dessa tre faser? Eller tror ni att problematiken kan ligga någon annanstans? Borde inte någon (vanlig)säkring i husets elcentral lösa ut om det vore kortslutning någonstans?
Mvh Per :x
Jag har en av tre huvudsäkring som löser ut lite nu och då. Min egen teori är att ena fasen är övervbelstad. Dock går ingen av de vanliga gruppsäkringarna någon gång.
I husets elentral är det 4 eluppvärmda golv som är inkopplade, gararget där en motorvärmare ofta är inkopplad (2300w) samt en luftvärmepump som har satts på samma säkring som uttag utomhus. Det är de fyra sakerna jag kan tänka mig drar mest (av de som inte ligger på alla tre faser). När den här huvudsäkringen går stannar många av dessa nämnda saker (jag vet att golvvärmen är utlagda på olika faser men de är olika stora rum och jag gissar att de då har olika effekt, har faktiskt inte kollat vilka golv som stängs av).
Går det att lägga om kopplingarna i elcentralen så att belastningen blir jämnare mellan dessa tre faser? Eller tror ni att problematiken kan ligga någon annanstans? Borde inte någon (vanlig)säkring i husets elcentral lösa ut om det vore kortslutning någonstans?
Mvh Per :x
Har du överbelastat en fas så är det inte särskilt troligt att du poppar en säkring i centralen eftersom lasten fördelas på flera säkringar där, om än mindre.
Det är vanligtvis inga bekymmer att koppla om i centralen så du får jämnare last. Spis, ugn och ev. bastu är också storförbrukare liksom varmvattenberedare om du har sådan.
Du kan skaffa en belastningsvakt som kopplar ur vissa förbrukare temporärt för att undvika att säkringarna löser ut.
Det är vanligtvis inga bekymmer att koppla om i centralen så du får jämnare last. Spis, ugn och ev. bastu är också storförbrukare liksom varmvattenberedare om du har sådan.
Du kan skaffa en belastningsvakt som kopplar ur vissa förbrukare temporärt för att undvika att säkringarna löser ut.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
En belastningsvakt skulle kunna stänga av golvvärmen vid temporärt hög belastning
Men det kan räcka med omfördela i centralen. Detta fixar en elektriker enkelt
Men det kan räcka med omfördela i centralen. Detta fixar en elektriker enkelt
mexitegel skrev:Har du överbelastat en fas så är det inte särskilt troligt att du poppar en säkring i centralen eftersom lasten fördelas på flera säkringar där, om än mindre.
Fattar jag dig rätt att du då tror att fasen är överbelastad och det är därför huvudsäkringen löser ut men inte någon i undercentralen?
Som jag förstår det är spis, beredare, ugn kopplad på alla tre faser...
Ja, du förstår mig rätt.
Induktionshällar är ofta en eller tvåfas. Ugnar likaså.
VVB är inte ovanligt att de tvåfas de också.
Enklast är att du tar dit en elektriker - det tar denne inte många timmar att balansera åt dig.
Induktionshällar är ofta en eller tvåfas. Ugnar likaså.
VVB är inte ovanligt att de tvåfas de också.
Enklast är att du tar dit en elektriker - det tar denne inte många timmar att balansera åt dig.
tack för svaren! Det skall jag göra.
Någon som vet av någon duktig elektriker i örnsköldsvikstrakten till ett bra pris?
Sen är jag tyvärr nyfiken till min natur så jag undrar om det är någon elektriker här inne som kan förklara teoretiskt hur man gör för att mäta upp snedbelastningar som min. Kommer INTE att prova själv men skulle ändå vilja veta hur man går tillväga.
Mäter man belastningen i Ampere? Och isåfall går man tillväga...
Tacksam för svar
Mvh Per
Någon som vet av någon duktig elektriker i örnsköldsvikstrakten till ett bra pris?
Sen är jag tyvärr nyfiken till min natur så jag undrar om det är någon elektriker här inne som kan förklara teoretiskt hur man gör för att mäta upp snedbelastningar som min. Kommer INTE att prova själv men skulle ändå vilja veta hur man går tillväga.
Mäter man belastningen i Ampere? Och isåfall går man tillväga...
Tacksam för svar
Mvh Per
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Har du uppdaterade gruppscheman kan man ofta gå efter de och fördela om. Man får sprida ut de stora förbrukarna jämnt helt enkelt
sjoberg, vill du förenkla för elektrikern och därmed spara lite arbetstid du annars får betala för så kan du förbereda lite.
Kolla vilka säkringar i säkringscentralen som dödar vad, alltså av de större strömförbrukarna. Vanliga vägguttag och taklampor är ofta relativt betydelselöst. Men man kan ju kartlägga dom också, när man ändå håller på.
Men som Rickard skrev, en gruppförteckning är ju just detta, så har du en, som är korrekt så behövs ju inte detta.
Nästa sak du kan göra är att i möjligaste mån ta reda på vilken effekt alla apparater är på.
Vrid fram spis, tvättmaskin, osv och kolla typskylten vilken effekt den är på.
Anteckna även om det är en, två eller trefas-pryl.
Försök om möjligt också ta rätt vad golvvärmen är på för effekt.
Annars kan ni ju ägna en timme åt detta med elektrikern på plats, men då får du ju betala för den tiden.
Kolla vilka säkringar i säkringscentralen som dödar vad, alltså av de större strömförbrukarna. Vanliga vägguttag och taklampor är ofta relativt betydelselöst. Men man kan ju kartlägga dom också, när man ändå håller på.
Men som Rickard skrev, en gruppförteckning är ju just detta, så har du en, som är korrekt så behövs ju inte detta.
Nästa sak du kan göra är att i möjligaste mån ta reda på vilken effekt alla apparater är på.
Annars kan ni ju ägna en timme åt detta med elektrikern på plats, men då får du ju betala för den tiden.
Så det är ingen matematisk formel man måste gå efter utan bara att se hur många ampere de aktivt ligger på (eller räknar man bara vad de olika säkringarna har för ampere och fördelar det så) och fördela det på de tre olika faserna?
En sak som jag tycker känns lite konstigt är att garaget + stora delar av huset ligger på samma fas. Vi kan kalla den fas2. Borde man inte sprida ut dem lite bättre? Brukar man gruppera olika typer mot faserna (exempelvis uttag inne, ute, vitvaror tvättstuga m.m.) så man får liknande eller lägger man dem så att exempelvis en våning går på en fas och en annan på den andra och exempelvis garage på den 3é)?
En sak som jag tycker känns lite konstigt är att garaget + stora delar av huset ligger på samma fas. Vi kan kalla den fas2. Borde man inte sprida ut dem lite bättre? Brukar man gruppera olika typer mot faserna (exempelvis uttag inne, ute, vitvaror tvättstuga m.m.) så man får liknande eller lägger man dem så att exempelvis en våning går på en fas och en annan på den andra och exempelvis garage på den 3é)?
Mikael_L skrev:sjoberg, vill du förenkla för elektrikern och därmed spara lite arbetstid du annars får betala för så kan du förbereda lite.
Det lät förståndigt Mikael.
Och effekten skall förstås anges i Watt va?
Har en gruppförteckning som jag tror stämmer rätt bra men det sår självklart inget om effekter där. Behövs det?
/Per
Nä, man måste titta på den faktiska förbrukningen av det anslutna, inte vad det är avsäkrat.sjoberg skrev:
Som exempel har oftast alla gruppsäkringar till Vägguttag och belysning i vanliga bostadsrum på 10A. Men vid drift går det ofta mindre än en ampere genom dessa säkringar, då det man ansluter som regel drar lite effekt (lite lampor och en TV, typ).
Nej, inte det heller.En sak som jag tycker känns lite konstigt är att garaget + stora delar av huset ligger på samma fas. Vi kan kalla den fas2. Borde man inte sprida ut dem lite bättre? Brukar man gruppera olika typer mot faserna (exempelvis uttag inne, ute, vitvaror tvättstuga m.m.) så man får liknande eller lägger man dem så att exempelvis en våning går på en fas och en annan på den andra och exempelvis garage på den 3é)?
Svaret är dels samma svar som ovan dels att man faktiskt vill sprida ut faserna lite bättre.
Har du allt på fas 1 -> bottenvåningen, allt på fas2 -> ÖV, allt på fas3 -> garaget får du den tråkiga bi effekterna att om säkringen för fas1 går så slocknar precis hela nedervåningen, inte ens något ledljus finns osv.
Det andra är att det blir mindre chans att du faktiskt upptäcker att en fas gått, ifall bara garaget slocknar. Men din vermepump (som går på trefas) märker det och du har 3° i huset när du vaknar på morgonen.
Du behöver inte förstora texten, jag är förvisso gammal, men kan fortfarande läsa den normalstora.sjoberg skrev:
Du har helt rätt, det står inget om effekter där.
Och det är inte heller säkert att elektrikern behöver veta det, dom har nämligen för det mesta en rätt god känsla för vilken effekt de olika apparaterna har.
Men skulle du idas kolla det, så skadar det knappast att ha ett papper redo med dessa uppgifter ifall elektrikern plötsligt skulle vilja veta.
Hej Mikael,
tack för bra svar.
Ang textens storlek var det nog mest för mig att kunna skilja citering från mina fortsatta funderingar (men jag ser nu att det står "svar" och är inrutat). Haha, men vem vet, en morgon när jag ställt en knasig fråga kanske du inte kan se den lilla texten
tack för hjälpen!
tack för bra svar.
Ang textens storlek var det nog mest för mig att kunna skilja citering från mina fortsatta funderingar (men jag ser nu att det står "svar" och är inrutat). Haha, men vem vet, en morgon när jag ställt en knasig fråga kanske du inte kan se den lilla texten
tack för hjälpen!
Klicka här för att svara