Byggahus.se

Belasta mellanbjälk med 400kg?

1. K
    Medlem Nivå 16
    Kanske inte är nåt problem? Funderade på en FLVP på övervåning, en Nibe F110 som väger 144kg + beredarvolym 265 l. Tänkt placering i anslutning till befintligt badrum som är reglat 300cc (95x230 gissar jag).

Tanken med det var nog om det skulle bli klinkers och badkar, men även FLVP borde kunna belasta utan problem då den inte ska stå i badrummet utan i klk bredvid (samma regling där).

2. V
    Medlem · Nivå 9
    De reglar du angett är väldigt kraftiga och udda bet dimension. Normal är inte ett bjälklag dimensionerat för 400 kg per kvadrat med med angiven dim och om belastningen är nära upplag då torde det gå.

3. K
    Medlem Nivå 16
    Tittade på mina mått igen, nåt gick fel :/ Det ska vara 45x230 såklart.
    Angående dimensionering så måste det väl ändå finnas med i beräkningen att man har ett badkar, kanske bubblor, och där kan det väl gå upp till 300kg+ antar jag.
    Skulle bjälklaget behöva förstärkas?

4. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Vad är det under där FLVP ska stå?

5. K
    Medlem Nivå 16
    Om du menar våningsplanet under så är det också badrum, praktiskt nog :)

6. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Ok, inte så lätta att stötta där alltså ;)
    Är golvet där uppe öppet eller finns det möjlighet att öppna?
    Göra fästen i väggen att avlasta med?

7. K
    Medlem Nivå 16
    Hmm, golvet går nog att öppna men hur förstärker man nuvarande reglar?
    De är iofs inte så långa eftersom badrumsväggen är bärande och gjord i 95x45. Skulle tro att den ca 1.80.
    Skulle man dra på en bjälke kloss befintlig eller centrera mellan två befintliga?

8. Enk Projektet
    Medlem · Nivå 14
    Jag skulle nog limmat och spikat plywood på båda sidorna om aktuella reglar.

9. K
    Medlem Nivå 16
    Ok, det var bra att veta, om nu detta blir av. Då går det ju att genomföra.

10. V
    Medlem · Nivå 9
    Är placeringen nära upplag för bjälklaget finns nog inget att oroa sig för med det är stor skillnad på 400 kg per 600x600 mm än typ 200 kg badkar på ca 1600x700 mm.

11. K
    Medlem Nivå 16
    Ja, det blir mycket per kvm, helt klart. Nibe F110 (ny modell istf 100P) har beredare på 265 liter. Har deras F1235 och den har "bara" 160 liter men väger lite mer i sig. Skulle behövt nåt som återvinner men inte väger lika mycket :)

I dagsläget är F1235 huvudkällan och även kopplad till frånluften, men i morgon? så flyttas den ut till fristående förråd och då hänger inte luften med. Skulle kännas rätt bra att inte bara släppa ut uppvärmd luft, dessutom är det låååånga ledningar till badrummet med lååång väntan på varmvatten, så det vore ett plus att ha vvb i anslutning till badrummen.