Byggahus.se

belasta betongbjälklag?

1. Y
    Medlem · Skåne · 1 143 inlägg

yens

Medlem
    Jag funderar på att köpa ett betonghus där jag skulle vilja öppna mellan två rum. Huskroppen i fråga är ungefär 10x6 meter och vad jag kan se är betongbjälklaget 12 cm. Kan jag flytta innerväggar hur jag vill (de är inte bärande vad jag kan se på konstruktionsritningarna), eller har de någon bärande funktion? Jag förstår att det blir svårt att svara rakt av, men en indikation skulle vara bra, tack!! :)

2. B
    Medlem · 5 830 inlägg

Re: belasta betongbjälklag?

Mellanväggar av trä i betonghus är sällan (för att inte säga aldrig) bärande.  Det samma gäller ytongväggar som är så tunna som en decimeter.

Dessutom kan du kolla i våningen/källaren under väggen. Om där INTE finns någon mur eller balk som avlastar väggen är den inte bärande.

3. Y

yens

Medlem

Det är en betongvägg under bjälklaget, men den är inte mer än en dm tjock, jag skulle gissa att den är ungefär en dm. Är det möjligt/troligt att ett hus som ser ut som ett "T" med två huskroppar där båda är ca 6x10 meter bara har sina respektive ytterväggar som bärande, det ser nämligen ut så på den riktning jag kommit över?

Givetvis får jag kolla upp det bättre innan jag tar till släggan, men det är ju alltid kul med lite förhandsinfo :)

4. B
    Medlem · 5 830 inlägg

Osäker om jag förstår hur du menar. Gasbetonghus med spännvidd på sex meter är inget uppseendeväckande. Tvärtom ganska typiskt under gasbetongens glansdagar. Då var standardbjälklagen som störst exakt så långa.

Eller talar vi om anslutningen mellan huskropparna?

5. Y

yens

Medlem

Hmm, svårt att förklara, men någon klok sade ju att en bild säger mer än 1000 ord... :) jag bifogar en schematisk skiss, den är inte exakt, men proportionerna är i princip rätt. Det jag vill ta bort är den "röda väggen", där det idag endast finns en vanlig dörröppning.

6. B
    Medlem · 5 830 inlägg

Ligger takåsarna i samma T-form? Då kan du utesluta att innerväggen är bärande. Dubbelkolla med besiktningmannen ifall du går vidare. Sådan information ingår i hans uppdrag.

Ett gott tips medan vi ändå diskuterar ett sådant här hus: Radontesta det - innan du skriver på!

7. Y

yens

Medlem

Radontest låter som ett bra tips, det ska jag absolut ta med mig. Takåsarna ligger precis som huskropparna i ett T. Jag ser fram emot min öppna planlösning om vi skulle få huset och radonmätningen ger ett positivt svar. Jag har faktiskt kollat på ett något mindre hus i samma område tidigare, och det var radonmätt utan några höga värden. Tack för värdefull hjälp!!

8. Y

yens

Medlem

Jaha, då var man på gång då, budgivningen är klar, och besiktning nästa vecka (huset var radontestat U.A). Här kommer en bild från den riktiga ritningen, nu kanske någon smart förståsigpåare kan säga mer om vad man tror om innerväggen. Jag kommer givetvis höra med besiktningsmannen, men vem orkar vänta en hel vecka :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.