10 584 läst · 22 svar
11k läst
22 svar
Belåna villan för att köpa bostadsrätt?
Sida 1 av 2
Har en liten fundering ...
Vi (jag och min sambo) har börjat arbeta och har c.a 56000.- före skatt i lön /mån. Vi har hittat en bostadsrätt i centrala sthlm som vi är intresserade av. Den kommer säljas för säg 4 700 000:-. Avgiften 2500:- /mån.
Vi har lite kontant sparat (läs 200 000
som vi avseer att stoppa in som kontantinsats.
Nu till själva, möjliga, lösningen.
Min mamma har en villa värderad till c.a 8 000 000:- med sammanlagt 460 000:- i skuld på samt en bostadsrätt i centrala sthlm värderad till c.a 4 300 000:- (belånad med 1 900 000:-. Allt står på henne.
Om jag skulle vilja (komma överrens med mamma) belåna hennes bostäder. hur mycket kan jag låna? Vad blir min månadsavgift givet att jag köper bostadsrätten ovan?
Och hur gör man rent praktiskt? Kan mamma låna (med hennes bra förhandlade avtal) och sen betalar jag och min sambo räntekostnaden direkt till henne?
Vi (jag och min sambo) har börjat arbeta och har c.a 56000.- före skatt i lön /mån. Vi har hittat en bostadsrätt i centrala sthlm som vi är intresserade av. Den kommer säljas för säg 4 700 000:-. Avgiften 2500:- /mån.
Vi har lite kontant sparat (läs 200 000
Nu till själva, möjliga, lösningen.
Min mamma har en villa värderad till c.a 8 000 000:- med sammanlagt 460 000:- i skuld på samt en bostadsrätt i centrala sthlm värderad till c.a 4 300 000:- (belånad med 1 900 000:-. Allt står på henne.
Om jag skulle vilja (komma överrens med mamma) belåna hennes bostäder. hur mycket kan jag låna? Vad blir min månadsavgift givet att jag köper bostadsrätten ovan?
Och hur gör man rent praktiskt? Kan mamma låna (med hennes bra förhandlade avtal) och sen betalar jag och min sambo räntekostnaden direkt till henne?
Först och främst så instämmer jag med föregående inlägg.
Skulle ni ändå fundera på att gå vidare så kan lösningen vara att din mamma lånar en summa pengar med fastigheten som säkerhet. Dessa pengar kan hon i sin tur låna ut till er mot ränta som ni kommer överens om. Allt detta är tekniskt möjligt.
Smakfullare är väl att ni själva lånar så mycket ni får med er egen bostad som säkerhet och sedan lånar av din mamma till "kontantinsatsen". Om du har syskon så tänk på att kanske inte alla uppskattar sådan här lösningar.
Jag skulle dock börja med en kalkyl och då finner ni nog att ni borde leta efter en något billigare lägenhet.
Skulle ni ändå fundera på att gå vidare så kan lösningen vara att din mamma lånar en summa pengar med fastigheten som säkerhet. Dessa pengar kan hon i sin tur låna ut till er mot ränta som ni kommer överens om. Allt detta är tekniskt möjligt.
Smakfullare är väl att ni själva lånar så mycket ni får med er egen bostad som säkerhet och sedan lånar av din mamma till "kontantinsatsen". Om du har syskon så tänk på att kanske inte alla uppskattar sådan här lösningar.
Jag skulle dock börja med en kalkyl och då finner ni nog att ni borde leta efter en något billigare lägenhet.
När vi kollade på boende så räknade vi på att det skulle kännas "bekvämt" att betala 4 000 kr/miljon i ränta med den inkomst vi har för att bedöma ungefär hur mycket vi kunde låna. Om ni skulle följa den beräkningen så skulle det innebära att det är ok om ni känner er bekväma med att betala 22 000 + avgift dvs ca 25 000 i månaden.
Vi har 4 miljoner i lån och betalar varje månad in 10 000 var på boendekonto som går till räntor och andra gemensamma kostnader. Vid låga räntor går vi plus, vid normala lär vi gå på ca 0 och när det blir högre så kommer vi få betala in mer.
Vi har 4 miljoner i lån och betalar varje månad in 10 000 var på boendekonto som går till räntor och andra gemensamma kostnader. Vid låga räntor går vi plus, vid normala lär vi gå på ca 0 och när det blir högre så kommer vi få betala in mer.
Lite till...
Att ha möjlighet att låna av föräldrar är ju jättebra, det har jag och båda mina syskon gjort. Men då har vi lånat till handpenning för att slippa bottenlån, inte för att banken inte skulle godkänna lånestorleken kontra inkomsten. Mitt råd skulle vara att leta ett billigare boende för kanske 2,5-3 miljoner och bara låna handpenningen av mamma. Det är ju inte så kul om ni t.ex. kommer på att ni vill ha barn men inte har råd att vara föräldralediga.
Att ha möjlighet att låna av föräldrar är ju jättebra, det har jag och båda mina syskon gjort. Men då har vi lånat till handpenning för att slippa bottenlån, inte för att banken inte skulle godkänna lånestorleken kontra inkomsten. Mitt råd skulle vara att leta ett billigare boende för kanske 2,5-3 miljoner och bara låna handpenningen av mamma. Det är ju inte så kul om ni t.ex. kommer på att ni vill ha barn men inte har råd att vara föräldralediga.
Redigerat:
Tack för ditt svar. Det blir alla gånger något billigare. Ville bara kasta ut idén och se vad den skulle landa. Hur skulle du sälja in till bankmannen denna "kontantinsats". Vad hade du sagt?lindejo skrev:Först och främst så instämmer jag med föregående inlägg.
Lade ni lånet amorteringsfritt? (vad är kraven för det?) Isåfall blir räntan högre isåfall?byggankan skrev:När vi kollade på boende så räknade vi på att det skulle kännas "bekvämt" att betala 4 000 kr/miljon i ränta med den inkomst vi har för att bedöma ungefär hur mycket vi kunde låna. Om ni skulle följa den beräkningen så skulle det innebära att det är ok om ni känner er bekväma med att betala 22 000 + avgift dvs ca 25 000 i månaden.
Oavsett om du och din mamma har samma bank eller inte så hade jag själv varit helt ärlig mot banken. D v s att den del av bostadens kostnad som du inte får låna till med bostaden som säkerhet kommer att finansieras av en kombination av egna sparade pengar och ett lån från din mamma. Skulle ni ha samma bank så begriper ju banken det ändå. Ni bör behålla lite av sparkapitalet som reserv om något, t ex kylskåpet oväntat skulle gå sönder och behöva bytas.gusgez skrev:
De flesta banker kräver kontantinsats på mer än 200,000 för ett köp på 4,700,000.....
15procent blir ju 705,000sek. Om du kan få det i gåva från din mamma så har du ju till insatsen. Men skall du betala detta lån för henne så blir det ju en kostnad.
Om du inte har några syskon, eller anrda arvingar så kanske din mamma (som verkar väldigt givmild efter vad jag förstår) kan ge dig bostadsrätten i gåva - förskott på arv. Då kan du ju sälja denna och få ut ett par miljoner, det skulle ju göra situationen bra. 2,400,000
plus era 200,000 ger 2,600,000 dvs nytt lån 2,100,000 miljoner....
15procent blir ju 705,000sek. Om du kan få det i gåva från din mamma så har du ju till insatsen. Men skall du betala detta lån för henne så blir det ju en kostnad.
Om du inte har några syskon, eller anrda arvingar så kanske din mamma (som verkar väldigt givmild efter vad jag förstår) kan ge dig bostadsrätten i gåva - förskott på arv. Då kan du ju sälja denna och få ut ett par miljoner, det skulle ju göra situationen bra. 2,400,000
Redigerat:
Jag tror också att ni på lång sikt har att vinna på att vara helt ärliga med banken. Ni kanske, möjligen kan "trixa" er till detta lån genom att inte berätta hur hela finansieringen ser ut för banken. Samtidigt är jag tyvärr mycket tveksam om det är att rekommendera någon med inkomsten 56 tkr brutto och 200 kkr kontant att köpa en lägenhet för 4,7 mkr.
Det finns mycket annat roligt att lägga pengarna på när man börjat jobba.
/Krille
Det finns mycket annat roligt att lägga pengarna på när man börjat jobba.
/Krille
När modern går bort har ju TS stor chans att bli lånefri, förutsatt att han/hon ärver sin mor och det inte är för många som ska dela på arvet.Nimajneb skrev:
Vid separation är ett lån inga stora bekymmer, se bara till att det finns papper på att ni gemensamt lånat av modern. Problemet uppstår istället om modern hinner dö så den ena parten lägger in en massa pengar i lägenheten och först därefter separerar paret. Köpt för gemensamt bruk och delas därmed lika:O.
Kanske trist av mig att prata om dödsfall arv och ev separation när ni istället letar lägenhet tillsammans men man behöver planera för det trots allt.
Vid en separation är ett lån absolut ett stort potentiellt problem på en nedåtgående marknad. De kan "bara" lägga 200 kkr kontant vilket innebär att de antagligen bara "har råd" att sälja för minst 4,5 mkr (plus mäklararvode) om de separerar. Allt under det innebär antagligen stora problem för minst en av dem. Även bostadsrätter i centrala Stockholm kan gå ned i pris. Speciellt lite dyrare bostadsrätter som ligger i prisklass upp mot 5 mkr.Mellanbarn skrev:När modern går bort har ju TS stor chans att bli lånefri, förutsatt att han/hon ärver sin mor och det inte är för många som ska dela på arvet.
Vid separation är ett lån inga stora bekymmer, se bara till att det finns papper på att ni gemensamt lånat av modern. Problemet uppstår istället om modern hinner dö så den ena parten lägger in en massa pengar i lägenheten och först därefter separerar paret. Köpt för gemensamt bruk och delas därmed lika:O.
Kanske trist av mig att prata om dödsfall arv och ev separation när ni istället letar lägenhet tillsammans men man behöver planera för det trots allt.![]()
/Krille
Tack för ditt svar! Om mamma skulle låna 705.000+2,400,000 (med villan som säkerhet) i banken blir det också en ränta för henne att betala? Bara så jag förstått rätt...Byggis1976 skrev:De flesta banker kräver kontantinsats på mer än 200,000 för ett köp på 4,700,000.....
Jag har ett syskon. Men det i sig hindrar väl inte förskottsarv? Han kommer antagligen ta över bostadsrätten i stan som står på mamma. Skulle jag (beroende på hur detta avtal dem emellan blir) kunna dra nytta av i förlängningen för att jag ska få samma?
På vilket sätt menar du att jag skulle kunna bli skuldfri? Förstår inte riktigt.Mellanbarn skrev:När modern går bort har ju TS stor chans att bli lånefri, förutsatt att han/hon ärver sin mor och det inte är för många som ska dela på arvet.
Kanske trist av mig att prata om dödsfall arv och ev separation när ni istället letar lägenhet tillsammans men man behöver planera för det trots allt.![]()
Jag tycker det är bra att du är realistisk. Dö är det enda vi alla säkert vet att vi kommer göra.