7 463 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Beläggning på en av faserna i servislåda/huvudsäkring?
Hej!
Skulle kontrollera ifall jag hade delbar noll-plint och upptäckte då att en av faserna hade beläggning/oxid?
Som ni ser så har en av faserna grön beläggning innan/efter säkring och koppar tråden är svart på inkommande. Dom andra två faserna har inte detta. Är detta ett potentiellt problem eller är det normalt? Hus är från 1920 tal.
Skulle kontrollera ifall jag hade delbar noll-plint och upptäckte då att en av faserna hade beläggning/oxid?
Som ni ser så har en av faserna grön beläggning innan/efter säkring och koppar tråden är svart på inkommande. Dom andra två faserna har inte detta. Är detta ett potentiellt problem eller är det normalt? Hus är från 1920 tal.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Det har gått varmt där, synbarligen på båda sidor om säkringen. Först och främst behöver man utesluta glappkontakt genom att känna på skruvarna. Därefter lossa förbanden och inspektera att det är blankt o fint mellan ledare och plint.
Kolla också att passdelen i botten och propphuven är blanka o fina, inga svetsloppor eller sot.
Varmgången kan även vara orsakad av långvarig överbelastning av just den säkringen, så kolla hur den belastas.
Kolla också att passdelen i botten och propphuven är blanka o fina, inga svetsloppor eller sot.
Varmgången kan även vara orsakad av långvarig överbelastning av just den säkringen, så kolla hur den belastas.
Det bör åtgärdas, troligen har du en dålig anslutning som ger ett litet glapp och därmed värmeutveckling. Det kan tillfälligt gå att efterdra skruvarna MEN dom kan även sitta så hårt att dom går av. Ev kan man lossa och rengöra kontaktytorna. Men eftersom det är inkommande så måste nätägaren kontaktas för att göra matningen spänningslös och för att dom ska komma måste högst troligt en elfirma sköta kontakten med nätägaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Svårt att säga, men framför allt uppvärmning, motorvärmare, elbilsladdning. Om säkringen varit överbelastad så borde den ha löst lite då och då? Det kan ju även var en väldigt gammal händelse,
Medlem
· Västra Götaland
· 89 inlägg
Ja det är rätt att själva kapslingen som är av metall är jordad och då mot PEN plinten som är jordpunkt i detta fall.
När jag hade ett problem i elskåpet som krävde avstängning av inkommande så ringde jag själv till nätleverantören. De sa att de kunde fixa problemet, men att jag fick betala om felet låg på min sida om huvudsäkringarna. Felet var på min sida, men det gick inte att komma åt det ordentligt utan livsfara. Jag fick alltså betala, men det var direkt till nätleverantören, och det var inte speciellt dyrt.
Mitt tips är i vilket fall som helst att först ringa nätleverantörem och säga att det har blivit varmgång på en fas före huvudsäkringen. Med lite tur kommer de och fixar problemet helt utan kostnad.
PS
Det hade blivit varmgång i utgående anslutning från en av huvudsäkringringarna, men ledaren låg emot en av de inkommande faserna, och de hade halvt smält ihop, dock inte så mycket att det var kontakt. Inkommande fas låg ytterst, så jag kände inte att jag ville fixa det som hempul. Säkringshållaren hade också påverkats så att den behövde bytas, och jag hade ingen sådan.
DS
Mitt tips är i vilket fall som helst att först ringa nätleverantörem och säga att det har blivit varmgång på en fas före huvudsäkringen. Med lite tur kommer de och fixar problemet helt utan kostnad.
PS
Det hade blivit varmgång i utgående anslutning från en av huvudsäkringringarna, men ledaren låg emot en av de inkommande faserna, och de hade halvt smält ihop, dock inte så mycket att det var kontakt. Inkommande fas låg ytterst, så jag kände inte att jag ville fixa det som hempul. Säkringshållaren hade också påverkats så att den behövde bytas, och jag hade ingen sådan.
DS
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Fast vad är det ovanför? Känns lite förvånande om man behållit dessa på inkommande om man har modern mätartavla ovanför? Eller är det efter mätare nånstans?
Hej!
Tack för tipset Hasse!
Så här ser det utan ovanför, dvs en mätartavla med elmätare och därifrån går det till en fördelningslåda och sedan till elcentralerna (hus/garage/lägenhet)
Är det läge att att byta ut servislåda/mätartavlan mot en ny? Huset har i övrigt fått ny el så det är nog bara detta som är gammalt.
/Andreas
Tack för tipset Hasse!
Så här ser det utan ovanför, dvs en mätartavla med elmätare och därifrån går det till en fördelningslåda och sedan till elcentralerna (hus/garage/lägenhet)
Är det läge att att byta ut servislåda/mätartavlan mot en ny? Huset har i övrigt fått ny el så det är nog bara detta som är gammalt.
/Andreas
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Det är ju konstigt att det inte förts på tal tidigare.........Dylika lådor före mätare brukar ju inte gillas då det är som gjort att tjyva ström och därför vill de ju ha bort dem.
Har själv inte funderat något på detta innan
Nätleverantören bytte elmätare för 2 år sedan och det enda dom gjorde var att byta elmätare och plombera denna men mätartavlan struntade dem i då uppenbarligen?
Det går bara en kabel från mätartavlan och det är matningen till kopplingsboxen och den andra svarta kabeln matar centralen ovanför.
Nätleverantören bytte elmätare för 2 år sedan och det enda dom gjorde var att byta elmätare och plombera denna men mätartavlan struntade dem i då uppenbarligen?
Det går bara en kabel från mätartavlan och det är matningen till kopplingsboxen och den andra svarta kabeln matar centralen ovanför.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Ring och prata med dem, det ligger ju före mätaren så det borde rimligen vara deras ansvar och jag kan livligt föreställa mig att de monterar modernare delar så du slipper den där lådan helt. Eller så har de skippat det av den anledningen att mätardelen hamnar löjligt lågt om nu inte kabeln räcker till.
Som du ser har inte tavlan några säkringar så de i lådan är mätarsäkringar inget konstigt med det. TS kan nog som sagt få verket att hjälpa till den egentliga varmgången var ju på deras sida dvs motsvarande leveransgräns där servisen ansluts även i nyare fall. Och skadan vid utgående pga syran från PVC i smältan undertill. Bäst att byta komponenten men inte omöjligt att putsa upp lite och skala om heller.
Testa du som b_hasse skrev och fråga leverantören först nu när det ligger på deras anslutningspunkt bör det gå bra.
Testa du som b_hasse skrev och fråga leverantören först nu när det ligger på deras anslutningspunkt bör det gå bra.