Hej,

För ett par veckor sedan tvingades vi att ansluta till kommunalt VA och i samband med detta så har vi börjat få ett vattentryck på kallvatten på över 10 bar.

Detta resulterar i att säkerhetsventilen löser ut och det börjar att droppa vatten.

Jag har felsökt och tror att min bergvärmepump kan vara boven i dramat eftersom jag inte sett att vattentrycket ökat när jag haft denna avstängd i 1.5-2h.

Min rörmokare har vart här och bytt säkerhetsventil och även installerat en regulator för inkommande vatten, men detta har inte hjälpt. Regulator installerades dag två eller något senare eftersom jag inte upptäckte att det droppade direkt.

Till denna regulator för inkommande vatten sitter det en sil och denna har succesivt börjat att fyllas med svarta plastbitar. Dessa bitar är ett resultat av att Skanska sågat rör istället för att klippa dem i samband med rördragning. Detta är även bekräftat av Kommun och Skanska har ”fått fan för detta”. Jag hittar även lite svarta plastbitar i silen i köket, och på båda toaletterna.

Stammen jag anslutit mot är ny och jag är ensam på säkert 150-300 meter av rör.

Min fundering är om dessa svarta plastbitar kan ha satt sig lite olyckligt i min värmepump och gör att den därför matar detta tryck?

Jag har lite bilder på Regulator, Filter och Bergvärmepump. Värt att tillägga är att bergvärmepumpen är gammal, men den har aldrig krånglat under sina år och filter har rengjorts med jämna mellanrum och det är sällan några eller på sin höjd få partiklar där.

Ps. Kommun har gjort ett besök och mätt inkommande tryck som ligger på ca 6 bar stadigt under loppet av 5 minuter. De säger att de inte har separat matning till mitt hus, utan att det är vattentorn som trycker och jag skall inte ha mer än 6-6.5bar från dem. Även passat på att serva bergvärmepumpen Ds.

Manometer visar vattentryck över 10 bar vid inkommande regulator, med synlig del av rörledning och koppling mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Figur 1: Bild tagen 1/11 Tryck över 10 bar.

Filter med ansamling av svarta plastbitar i en vattentrycksregulator, relaterat till högt vattentryck i samband med kommunal VA-anslutning.
Skapa konto

Figur 2: Filter inkommande regulator, bild tagen 3/11

Närbild på en tryckregulator för inkommande vatten. Synligt är filter och kopplingar. Märken och etiketter kan ses på regulatorn.
Skapa konto

Figur 3: Bild tagen 8/11

Värmepumpens kontrollpanel med display och instruktion för bergvärmepump Thermia Ekoline 55.
Skapa konto

Förmodligen har du numera en backventil som gör att trycket inte har någonstans att ta vägen när varmvattenberedaren värms upp. Då läcker det ut lite via säkerhetsventilen.
Backventil på inkommande vatten till varmvattenberedaren är numera ett krav, men var inte så vanligt förr i tiden., Särskilt inte om man hade egen brunn.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hej,

Jag har denna backventil på kallvatten till bergvärmepumpen.

• Ventil med blått handtag på kopparrör, del av vattenanslutning till bergvärmepump.
    Skapa konto
Det är även säkerhetsventilen placerad ovan backventilen som löser ut. Inget inuti bergvärmepumpen

Ja, det borde sitta en backventil i den där blandningsventilen. Men den kanske inte funkar som den ska? Om trycket bara stiger när beredaren värms så är inte problemet på kommunens sida.
Men att det trycks ut några dl via säkerhetsventilen när en korrekt inkopplad beredare värms är helt normalt.

useless useless skrev:
Men att det trycks ut några dl via säkerhetsventilen när en korrekt inkopplad beredare värms är helt normalt.
Det är väl för att slippa det som man har ett expansionskärl?

D Dilato skrev:
Det är väl för att slippa det som man har ett expansionskärl?
Man brukar inte ha expansionskärl på tappvatten. De används på den slutna värmeledningen. Där vill man inte att säkerhetsventilen skall släppa ut vatten varenda gång värmepumpen ökar framledningstempen, för det fylls inte på nytt vatten när man sedan sänker framledn. tempen igen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man brukar inte ha expansionskärl på tappvatten. De används på den slutna värmeledningen. Där vill man inte att säkerhetsventilen skall släppa ut vatten varenda gång värmepumpen ökar framledningstempen, för det fylls inte på nytt vatten när man sedan sänker framledn. tempen igen.
Tänkte inte så långt, jag har ju hydrofor så problemet med expanderande tappvarmvatten finns ju inte, expansionen tas ju upp där.

D Dilato skrev:
Tänkte inte så långt, jag har ju hydrofor så problemet med expanderande tappvarmvatten finns ju inte, expansionen tas ju upp där.
Fast då har du istället problemet att "smutsigt" vatten från varmvattenberedaren trycks tillbaks och hannar i dricksvattnet. Det är det backventilen ska förhindra.

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast då har du istället problemet att "smutsigt" vatten från varmvattenberedaren trycks tillbaks och hannar i dricksvattnet. Det är det backventilen ska förhindra.
Jag har 10 meter egen kallvattenledning från hydroforen till värmepumpens varmvattenberedare så jag tvivlar på att varmt vatten når tillbaka.

Men när jag tänker efter så har jag nog backventil i kopplet med övertryck/maxtemperaturblandare till varmvattenberedaren men ändå inte sett övertrycksventilen lösa ut ( den sitter på kallvatteninloppet och är på 9 bar och jag har ett litet plastkärl under utloppet som alltid är snustorrt).

Men jag har ju lågt vattentryck, 4 bar som mest.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Hej igen,

Känner att jag fortfarande har frågor.

1. Kan min varmvattenberedare/bergvärmepump skapa ett tryck på strax över 10bar?

2. Eftersom det började droppa först efter det att kommunalt VA anslutits, och mänger med svarta plastbitar från deras rör tagit sig in i systemet, kan det vara så att dessa plastbitar satt igen backventilen och att den därmed inte kan stänga?

Tacksam för svar :)

Mvh Peter

1) Ja. När vattnet värms och expanderar i ett slutet utrymme kan trycket bli nästan hur högt som helst. Det är därför man har en säkerhetsventil.

2) Borde vara tvärtom? Om backventilen inte stänger så kan vattnet "expandera" tillbaks i ledningen och det blir inget högt tryck.

Jag har en backventil på kommunens inkommande direkt efter vattenmätare.

Försöker rita upp hur allt är kopplat. Det droppar från säkerhetsventil vid backventil 2

Diagram över VVS-system med inkommande vattenledning, vattenmätare, två backventiler, säkerhetsventil vid backventil 2, och bergvärmepump.

Det är, som sagt var, helt normalt då vattnet expanderar när det värms i varmvattenberedaren. Dock ska det inte droppa hela tiden, utan bara när tanken värms. Men om ni har skräp i vattnet så kan det mycket väl ha fastnat nån flaga i säkerhetsventilen så den inte stänger riktigt. Det brukar lösa sig om man vrider runt den några varv och "spolar rent".

Tack så mycket för alla de svar jag fått av dig, de är guld värda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.