Byggahus.se

Bekämpning av parkslidebestånd.

1. D
    Medlem · E · 26 305 inlägg
    Jag har ju fått en del kritik för att jag inte dokumenterat min bekämpningsmetod. Nu stötte jag på ett nytt bestånd som känns lämpligt. Det finns på en bullervall som jag passerar naturligt. Det är i rimlig storlek och placerat så att jag kan rycka skott utan smyga runt i folks tomtgränser.

Beståndet är ca 6*8m. Men ganska glest inne bland tallarna. Det växer på norra sidan om träden. De längre skotten är nog drygt 3m. Det finns i Östergötland.

Det är ett ställe där det tycks dumpas överblivna växter och annat. Så plantan kommer säkerligen från en villaägare bakom bullervallen. Det är inte ett jättebestånd, men känns lagom stort för att se vilket resultat ryckning ger. Bilderna togs 1 Oktober, tanken är att alla åtgärder noteras i tråden.

Duger det beståndet för utvärdering?

2. T
    Husägare · 1 780 inlägg

topmount

Husägare
    Roligt projekt följer gärna utvecklingen. Tycker man ofta blandar samman bekämpnings metoder som fungerar för envisas privat personer och i en kommuns regi. Tror stenhårt på rycka metoden för privatpersoner men förstår om den blir väl arbetsintensiv för en kommuner.

3. D
    I dag har jag ryckt bort allt en första gång. För att hindra den att dra ner energi till rötterna inför vintern. Det blir ingen mer insats i år.

4. Njingan
    Husägare · Tullinge · 179 inlägg

Njingan

Husägare
    Du får inte glömma att fotodokumentera.

Vart slängde du allt som drogs upp?

5. D
    Jag lämnade det på platsen. Försökte se till att inget hamnade utanför det befintliga beståndet och rötter uppåt i högen i den mån det gick. Inga bilder i dag dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.