Hur ser det ut juridiskt om man har köpt en produkt och betalat varan, har företaget rätt att makulera ordern?
Jag köpte en cirkellaser i webbshoppen och fick bekräftelse på köpet, igår så mailade dom och hänvisade att priset uppenbarligen var felaktigt och hänvisar till sina köpevillkor.
Betalade 688kr med frakt och anskaffningskostnad.
Om man har köpt i god tro har dom väl ingen rättighet att häva köpet?
Dom ändrade priset ett flertal gånger under måndagen och nu ser jag att priset som jag betalade står på hemsidan ännu en gång.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ument/linje-punktlaser/cirkellaser-gll-3-80-c
Jag köpte en cirkellaser i webbshoppen och fick bekräftelse på köpet, igår så mailade dom och hänvisade att priset uppenbarligen var felaktigt och hänvisar till sina köpevillkor.
Betalade 688kr med frakt och anskaffningskostnad.
Om man har köpt i god tro har dom väl ingen rättighet att häva köpet?
Dom ändrade priset ett flertal gånger under måndagen och nu ser jag att priset som jag betalade står på hemsidan ännu en gång.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv...ument/linje-punktlaser/cirkellaser-gll-3-80-c
Tog en jag också. Bra pris!
Nu borde den här tråden tas bort helt. Så hoppas vi på att dom skickar ut dom här
För att svara på den egentliga frågeställningen.B Backlund89 skrev:
Det är ju uppenbart att det handlar om ett s.k. förklaringsmisstag, så det handlar formellt mycket riktigt om huruvida du är i god tro eller inte.
I och med att ordinarie pris är utsatt framgår det ju med all önskvärd tydlighet att rabatten är mer än 90%. Till saken hör förstås även att det är en sådan typ av produkt där det torde vara allmänt känt att den nivån på rabatter i så gott som aldrig förekommer och att det angivna priset avviker väsentligt från vad som rimligtvis kan vara marknadsmässigt.
Så det är rätt orimligt att påstå från att du är i god tro, dvs. att du inte borde ha insett att priset är fel.
Rent praktiskt kan de förstås göra som de vill så länge de inte redan har skickat grejorna. Vad skall du göra? Stämma dem för avtalsbrott?
Appropå makulerad order
Beställde en ytterdörr på byggmax förra våren. Det var 10 veckors leveranstid på den dörren vilket var helt okej då jag skulle byta den under sommaren. När vecka 10 kom så fick jag ett mejl där de skriver att de makulerat ordern, ingen förklaring till varför.
Irriterad skriver jag ett surt mejl till deras kundtjänst och vill ha svar. De svarade bara att de makulerat ordern i överrenskommelse med mig
Förklarade för dem att vi inte haft någon som helst kontakt angående ordern. De svarade bara att det var konstigt, enligt dem så har de makulerat ordern i överenskommelse med mig.
Jag gick då till en annan affär och köpte en annan dörr.
Nu var det inte någon superrabatt som beijer har haft. Jag beställde till ordinarie pris. Jag hade tänkt skicka min mejlkonversation till VDn men det blev aldrig av.
Jag är fortfarande sur över deras lögner men ändå glad att jag köpte en annan dörr som jag är jättenöjd med
Beställde en ytterdörr på byggmax förra våren. Det var 10 veckors leveranstid på den dörren vilket var helt okej då jag skulle byta den under sommaren. När vecka 10 kom så fick jag ett mejl där de skriver att de makulerat ordern, ingen förklaring till varför.
Irriterad skriver jag ett surt mejl till deras kundtjänst och vill ha svar. De svarade bara att de makulerat ordern i överrenskommelse med mig
Förklarade för dem att vi inte haft någon som helst kontakt angående ordern. De svarade bara att det var konstigt, enligt dem så har de makulerat ordern i överenskommelse med mig.
Jag gick då till en annan affär och köpte en annan dörr.
Nu var det inte någon superrabatt som beijer har haft. Jag beställde till ordinarie pris. Jag hade tänkt skicka min mejlkonversation till VDn men det blev aldrig av.
Jag är fortfarande sur över deras lögner men ändå glad att jag köpte en annan dörr som jag är jättenöjd med