25 059 läst ·
25 svar
25k läst
25 svar
behövs värmefördelningsplåt golvvärme vid flytspackling i badrum?
Hej.
Håller på med badrummet och har spårade golvspån och ska ha vattenburen golvvärme.
Behövs verkligen värmefördelningsplåtarna när man flytspacklar? Rören värmer ju upp flytspacklet ändå och om man använde ospårade golvspån så har man ju inga såna plåtar.
Vad säger expertisen?
//Johan
Håller på med badrummet och har spårade golvspån och ska ha vattenburen golvvärme.
Behövs verkligen värmefördelningsplåtarna när man flytspacklar? Rören värmer ju upp flytspacklet ändå och om man använde ospårade golvspån så har man ju inga såna plåtar.
Vad säger expertisen?
//Johan
Jag tänkte väl det.
Det borde väl bli bättre vidhäftning för flytspacklet mot golvspånet kan man tycka om man skippar plåtarna.
Jag har träbjälklag cc-300, på det spårade22mm golvspån LK system för 16mm slang, prima, i med slang, armeringsnät, flytspackla. Om man har plåtar så är ju dom så glatta och det blir så lite yta mellan plåtarna för spacklet att fästa.
//Johan
Det borde väl bli bättre vidhäftning för flytspacklet mot golvspånet kan man tycka om man skippar plåtarna.
Jag har träbjälklag cc-300, på det spårade22mm golvspån LK system för 16mm slang, prima, i med slang, armeringsnät, flytspackla. Om man har plåtar så är ju dom så glatta och det blir så lite yta mellan plåtarna för spacklet att fästa.
//Johan
Lite uppdatering.
Jag ringde LK (jag använder deras grejer) och dom sa "Alltid plåtar" men dom sa också att jag skulle ha dubbla lager byggplast mellan plåtarna och flytspacklet.
Det låter ju inte riktigt rätt, då kommer spacklet att ligga som en lös kaka ovanpå.
Så då har ju Mapei produkter som man kan använda direkt på plåtarna uta att dessa äts upp.
Min fråga till Mapei:
Hej.
Jag har en fråga vilka av Mapeis produkter man skall använda vid flytspackling av vattenburen golvvärme på golvspån där det finns värmefördelningsplåtarJag har hört att Mapei har en speciell primer och flytspackel som skall förhindra att det blir en reaktion av flytspacklet och aluminium där värmefördelningsplåten riskerar att ”ätas” upp
Mapeis svar:
Hej
Det finns två versioner av vidhäftningsprimer:
En epoxibaserad variant Mapeprim SP
En latexbaserad Primer FR
Som avjämning rekommenderar vi Uniplan, min 20 mm över vattenrören.
MAPEI AB
XXXX
Technical Manager Ceramic line
Industrivägen 4D 449 44 Nol Sweden"
Tänkte det vore bra att veta exakt vilka produkter man skall använda.
//Johan
Jag ringde LK (jag använder deras grejer) och dom sa "Alltid plåtar" men dom sa också att jag skulle ha dubbla lager byggplast mellan plåtarna och flytspacklet.
Det låter ju inte riktigt rätt, då kommer spacklet att ligga som en lös kaka ovanpå.
Så då har ju Mapei produkter som man kan använda direkt på plåtarna uta att dessa äts upp.
Min fråga till Mapei:
Hej.
Jag har en fråga vilka av Mapeis produkter man skall använda vid flytspackling av vattenburen golvvärme på golvspån där det finns värmefördelningsplåtarJag har hört att Mapei har en speciell primer och flytspackel som skall förhindra att det blir en reaktion av flytspacklet och aluminium där värmefördelningsplåten riskerar att ”ätas” upp
Mapeis svar:
Hej
Det finns två versioner av vidhäftningsprimer:
En epoxibaserad variant Mapeprim SP
En latexbaserad Primer FR
Som avjämning rekommenderar vi Uniplan, min 20 mm över vattenrören.
MAPEI AB
XXXX
Technical Manager Ceramic line
Industrivägen 4D 449 44 Nol Sweden"
Tänkte det vore bra att veta exakt vilka produkter man skall använda.
//Johan
Redigerat:
Hm, varför inte lägga vanligt golvspån, armering och fästa värmeslangen i armeringen? Då får Du värmen där Du vill ha den dvs i flytspacklet, borde inte det ge bättre värmespridning och snabbare värme upp i golvet?
Då är spridningsplåtarna onödiga också.
Jag la spårad frigolit ovanpå betongplattan i 2 bostadsrum i källaren där vi inte ville ha klinkergolv och då använde jag spridningsplåtar och laminatgolv ovanpå.
Men om Du ändå ska flytspackla låter det som onödigt att använda spårad spånskiva och plåtar.
Då är spridningsplåtarna onödiga också.
Jag la spårad frigolit ovanpå betongplattan i 2 bostadsrum i källaren där vi inte ville ha klinkergolv och då använde jag spridningsplåtar och laminatgolv ovanpå.
Men om Du ändå ska flytspackla låter det som onödigt att använda spårad spånskiva och plåtar.
Jaja, tjata lagom ;-)
Nu använde jag spårade skivor för att inte bygga för mycket på höjden, jag var tvungen att riva upp hela golvet ändå för att lägga om VVS:en. Då passade jag på att förstärka upp bjälklaget till cc 30. Gjort är gjort. :-.)
Nu använde jag spårade skivor för att inte bygga för mycket på höjden, jag var tvungen att riva upp hela golvet ändå för att lägga om VVS:en. Då passade jag på att förstärka upp bjälklaget till cc 30. Gjort är gjort. :-.)
Jag uppfattade det som om Du hade flytspacklat? eller var det fel? I så fall är jag nyfiken på hur tjock flytspackelkaka Du göt?johanfl skrev:
Och då tänker jag förstås att om Du ändå flytspacklar på höjden varför inte ha slangen i flytet? :S
Men jag förstår om Du inte gör om
Hej!
Har exakt samma lösning som du har och jag satte dit plåtarna som skruvades och primades och sedan typ 3 cm spackel ovanpå.
Sitter som berget och "by the book". Plåtarna sprider värmen bra och kostnaden är överkomlig ca 3 per m2 a 40 spänn så det är inte så mycket att tjafsa om i sammanhanget.
Har exakt samma lösning som du har och jag satte dit plåtarna som skruvades och primades och sedan typ 3 cm spackel ovanpå.
Sitter som berget och "by the book". Plåtarna sprider värmen bra och kostnaden är överkomlig ca 3 per m2 a 40 spänn så det är inte så mycket att tjafsa om i sammanhanget.
30 mm flytspackel är vad jag har lagt över/runt värmeslangen så räcker det finns ingen anledning till spårade spånskivor för att minska bygghöjden.
Men vi har betongplatta under så det kan finnas andra rekommendationer när man har spångolv under förstås.
Men vi har betongplatta under så det kan finnas andra rekommendationer när man har spångolv under förstås.
Konstruktion? Vi bor i ett lättbetonghus med betongbjälklag men jag har inte läst några instruktioner eller nåt utan rörmokaren kom med ett slags hållare i plast som vi limmade med PL400 direkt på plattan och sen tryckte fast slangen i, efter det så göt jag flytspackel över bara och klinker uppe på vilket gav ca 35 mm bygghöjd inkl klinker.nino skrev:
I princip gjorde vi lika i badrummen men där bilade jag ur plattan först för att få plats med EPS och avlopp i källaren och plats för avloppet i bostadsvåningen.
Badrummet i bostadsvåningen har slangen fäst i armeringen men i övrigt gjorde vi lika, men i badrummen bestämmer man ju höjden själv i och med att plattan är urbilad och det finns plats.
Lite fel, johanfl....johanfl skrev:
Det finns faktiskt golvgips som är godkända i våtrum, dock så är det oftast ingen smidig lösning att använda, eftersom det är billigare, bättre att flyta golvet.
+ att gipsen inte leder värme så bra om man har golvvärme.
Ursäkta att jag la mig i