Hej,

Vi bygger ett tvåplanshus i krokarna av Umeå, med en total golvyta på ca 210 kvm fördelat på två våningar. Vi flyttade in på nedervåningen för ungefär ett år sedan, och under 2024 landade vår elförbrukning på ganska exakt 8000 kWh.

Övervåningen är dock inte i bruk ännu eftersom det återstår lite arbete där, exempelvis att dra golvvärmen. Igår arbetade jag på övervåningen när det var runt -15 grader ute. Temperaturen där uppe ligger på cirka 18 grader, vilket är svalare än nedervåningens 21 grader. Efter att ha jobbat där en timme kändes rummet betydligt varmare än intilliggande sovrum, troligen tack vare kroppsvärme och lite värme från handverktyg.

Så nu funderar jag: är det ett misstag att, förutom i badrummet, hoppa över golvvärme på övervåningen? Med tre barn, TV, datorer och annan utrustning som genererar värme, kommer det kännas tillräckligt varmt ändå? Eller riskerar jag att få utmärkelsen "Det mest korkade beslutet på byggahus.se"?

W walkeroo skrev:
är det ett misstag att, förutom i badrummet, hoppa över golvvärme på övervåningen?
Ja. Du kan alltid sänka eller stänga av golvvärmen om där blir för varmt, men motsatsen är betydligt besvärligare av sig.

W walkeroo skrev:
Med tre barn, TV, datorer och annan utrustning som genererar värme, kommer det kännas tillräckligt varmt ändå?
Tvivlar på det. 15 minus är knappast köldrekord för dina breddgrader. Har du dessutom vattenburen golvvärme så har du även teoretisk möjlighet att hålla värmen även vid strömavbrott (om du kan få cirkulation på något sätt osv.)
W walkeroo skrev:
Eller riskerar jag att få utmärkelsen "Det mest korkade beslutet på byggahus.se"?
Nej. Konkurrensen är alltför svår… 😁😁

• Gilla
  • Haha
walkeroo och 3 till
  • Laddar…
K
W walkeroo skrev:
Hej,

Vi bygger ett tvåplanshus i krokarna av Umeå, med en total golvyta på ca 210 kvm fördelat på två våningar. Vi flyttade in på nedervåningen för ungefär ett år sedan, och under 2024 landade vår elförbrukning på ganska exakt 8000 kWh.

Övervåningen är dock inte i bruk ännu eftersom det återstår lite arbete där, exempelvis att dra golvvärmen. Igår arbetade jag på övervåningen när det var runt -15 grader ute. Temperaturen där uppe ligger på cirka 18 grader, vilket är svalare än nedervåningens 21 grader. Efter att ha jobbat där en timme kändes rummet betydligt varmare än intilliggande sovrum, troligen tack vare kroppsvärme och lite värme från handverktyg.

Så nu funderar jag: är det ett misstag att, förutom i badrummet, hoppa över golvvärme på övervåningen? Med tre barn, TV, datorer och annan utrustning som genererar värme, kommer det kännas tillräckligt varmt ändå? Eller riskerar jag att få utmärkelsen "Det mest korkade beslutet på byggahus.se"?
Vi bor också i närheten av Umeå i ett tvåplanshus på 200 kvm som snart är 10 år. Dock en större öppning i bjälklaget på ca 10 kvm utöver trappan som gör mycket för värmen på övervåningen. Isolergrund, vattenradiatorer och elgolvvärme i hall och badrum på bottenvåningen.

Vi har bara elgolvvärme i badrummet på övervåningen, elradiatorer i sovrummen samt en luftvärmepump. (Dock förberett för vattenradiatorer) Luftvärmepumpen körs bara på 21 grader och låg fläkthastighet och elradiatorerna har inte använts alls på alla år. Kan dock bli några grader kallare i sovrummen om dörrarna är stängda och ingen är i rummen.

Kan vid enstaka tillfällen önska golvvärme på bottenvåningen men har aldrig upplevt golvet på övervåningen som kallt.

Uppskattar verkligen luftvärmepumpen som ger skön kyla hela sommaren och snabbt kan öka värmen vid behov. Börjar det bli kallare än -25 ökar vi värmen på luftvärmepumpen.

/Krille

Redigerat:
  • Gilla
walkeroo
  • Laddar…
Jag säger som ricebridge

Ingen chans att du skulle få den utmärkelsen. Du kan inte tro vilken konkurrans det finns.

Kring Ume kan det bli -40 grader på vintern så någon värme kommer du att behöva även om den kanske är avstängd 340 dagar i året.

• Gilla
walkeroo och 1 till
  • Laddar…
Mitt loft är det varmaste rummet på vintern då värmen smiter upp från kaminen genom trappen upp på loftet.
Det kan bero på många olika saker hur varmt det kommer bli på övervåningen. Jag gissar att ett par enkla oljefyllda radiatorer kan toppa de få gånger det behövs.
Mitt 25kvm sovrum i tornet har ingen uppvärmning. 13 grader när det är -10 ute, men då är sovrumsdörren stängd. Sa jag att jag är singel ;-)
/W

• Gilla
walkeroo
  • Laddar…
Tack för era svar! Det får nog bli golvvärme trots allt. Jag har inte förberett för radiatorer och är helst utan sådana. Eftersom fördelarskåpet redan sitter på plats så är det lika bra att dra ut slang, då slipper jag ångra mig i framtiden.

• Gilla
Jochi och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.