Hej, jag har diskutioner med farsgubben ang. golvläggningen.
Han är av en äldre och envisare skola......
Iaf, jag vet att var 10e meter så skall en skarv läggas för expandering/krympning av golv. Det jag funderar på är om det är 10x10 meter man räknar, eller på diagonalen?
Bifogar en brutalt grov ritning, men med korrekta mått så att ni ser hur det är tänkt.
Så här ser ytan ut idag, och nedan är tv-vägg inritad i tjock svart. Och hur jag tänkt mig att man kanske kan lägga t-lister i golvet för låta det svälla/krympa om det behövs (längsta diagonala måttet är ca 15 meter)
Han är av en äldre och envisare skola......
Iaf, jag vet att var 10e meter så skall en skarv läggas för expandering/krympning av golv. Det jag funderar på är om det är 10x10 meter man räknar, eller på diagonalen?
Bifogar en brutalt grov ritning, men med korrekta mått så att ni ser hur det är tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser ytan ut idag, och nedan är tv-vägg inritad i tjock svart. Och hur jag tänkt mig att man kanske kan lägga t-lister i golvet för låta det svälla/krympa om det behövs (längsta diagonala måttet är ca 15 meter)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är väl risk att de spricker på fel ställe och jag får mig en jävla massa golv o lägga om för o fixa skadan och sen får lägga in skarv där det "ska" vara?R RoBo skrev:
Jag tror de går, hade minst 25 meter stor yta med golv i förra kåken mätt på diagonalen, men farsgubben är sjukt envis ^^
Ser att jag angett fel mått på vänstra väggen, den är 6000+3600.
Hittade tillslut mått från tarkett på max golvyta, och det är 10x10 meter, så ska väl funka då får man anse. Med hallen som lätt avvikande.
Hittade tillslut mått från tarkett på max golvyta, och det är 10x10 meter, så ska väl funka då får man anse. Med hallen som lätt avvikande.
Jag har lagt både 13mm och 15mm flytande golv på lumppapp.
15mm känns betydligt stabilare men idag skulle jag inte göra om det. Det är det enda som jag ångrar hittills.
Ägaren innan hade laminat på foam och det var verkligen inget vidare.
Nästa golv blir homogent trägolv eller liknande med samma egenskaper. Stabilt och ger ett helt annat intryck.
Har du möjlighet att skruva/spika i underlaget så titta verkligen även på det alternativet.
15mm känns betydligt stabilare men idag skulle jag inte göra om det. Det är det enda som jag ångrar hittills.
Ägaren innan hade laminat på foam och det var verkligen inget vidare.
Nästa golv blir homogent trägolv eller liknande med samma egenskaper. Stabilt och ger ett helt annat intryck.
Har du möjlighet att skruva/spika i underlaget så titta verkligen även på det alternativet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Är det alltså i läggningsinstruktionen för just ditt golv?D Daniel GT40 skrev:
För det går ju inte att titta i instruktionen för ett annat golv.
De större tillverkarna som Kährs och Tarkett har kundtjänst som man kan kontakta för att få uppgifter om skarvar, fritt avstånd vid väggar etc. som gäller just den golvsort, golvform och storlek som man själv har.
Ja, det gällde hela tarkett soundlogic longboardsortimentBirgitS skrev:
Är det alltså i läggningsinstruktionen för just ditt golv?
För det går ju inte att titta i instruktionen för ett annat golv.
De större tillverkarna som Kährs och Tarkett har kundtjänst som man kan kontakta för att få uppgifter om skarvar, fritt avstånd vid väggar etc. som gäller just den golvsort, golvform och storlek som man själv har.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad behövs för åtgärd i krypgrund.
Grund & Markarbeten -
Andra strykningen två månader efter den första - behövs tvätt igen?
Fasad -
Vilken typ av koppling behövs för gashäll
Fjärrvärme & Gas -
Hur många säkringar behövs och varför fungerar inte ugnen som den ska?
Vitvaror -
Behövs rör för friskluftventil i tegelvägg?
Ventilation