Hej

Har tänk en del på att köpa en sänksåg och har fastnat för Bosch GKT 55, främst p.g.a. priset och att den fått bra recensioner. En stor bonus är att jag i framtiden har möjlighet att köpa ett tillbehör till min handöverfräs från bosch som gör att jag kan använda den med deras skena.

Jag har också kollat på Dewalt DWS520 som även den går att hitta till ungefär samma pris och som även den fått bra recensioner.

Även om jag helst vill ha den från Bosch så finns det en stor fördel med Dewalten, den har en "riving knife", vad det nu heter på svenska, samt en annan funktion som förhindrar "kickbacks".

Samtidigt märker man snabbt att många (de allra flesta?) tillverkare av sänksågar inte använder sig av en riving knife vilket fick mig att fundera på om det är överflödigt för sänksågar. Jag gjorde en snabb googling men fann inga svar.

Så... vad säger ni, är man dum om man köper en sänksåg utan sådana säkerhetsfunktioner?

Och när jag ändå håller på får ni gärna säga vad ni tycker om sänksågarna från Bosch, Dewalt och deras konkurrenter i samma prisklass.

Riving knife = klyvkniv. Jag har själv haft kast med min TS55 (som har klyvkniv) pgr av att jag bar mig dumt åt men jag vet nu vad jag gjorde fel och undviker sågar som saknar klyvkniv

ullberg
Mitt svar är ja, klyvkniv (som är det svenska namnet) ska man ha, det är en säkerhetsfunktion som inte är ivägen och då är valet ganska lätt imho, och väldigt synd att Bosch utelämnat på vad som i övrigt verkar vara en bra såg.

Jag vet att det finns vissa (ofta de som har mycket blått i arsenalen av någon anledning) som tycker det är onödigt, men för eller senare hamnar man i en sitatuion där upplaget för skivan inte är riktigt så bra som man trodde, eller så klyver man trä med inbyggda spänningar, vill minnas att det senare hänt en av de mer erfarna ”maskinhanterarna” och skribenterna här på BH, nu när du har den svenska termen hittar du säkert mer när du söker.

Jag har själv 2 olika generationer av Festools sänksåg (hemma resp landet) och är väldigt nöjd, men har för liten erfarenhet av andra märken för att kunna göra en vettig jämförelse.

/U

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Har själv mycket blått i samlingen men när jag skulle köpa sänksåg valde jag Festool, bl a för klyvkniven. Den har gjort nytta...

När man ska köpa verktyg och maskiner ser jag ingen anledning att medvetet välja bort skyddsutrustning.

//Ronnie

Jag är snål och har en inbyggd motvilja mot grunkamojer utan påtaglig nytta....... men någon handcirkelsåg eller bordscirkelsåg eller sänksåg såg utan klyvkniv befattar jag mig inte med!

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
sunnis
Tycker definitivt är värt att ha klyvkniv på en sänksåg, egentligen ska man ha det på alla verktyg där man klyver med roterande klinga. När det kastar och hugger så har man inte chans att hålla mot, går det illa så kan man skada sig rejält.

Förutom just skadeaspekten så kommer även materialet man kapar eller klyver bli fördärvad, kan ju bli rätt dyrt bara det. Kul att såga sönder en köksbänkskiva för flera tusen för att sågen nöp till lite...

Du kan ju använda Festool TS55an med Bosch skena.

Edit fel, Bosch verkar inte vara kompatibla med andra fabrikat när det gäller deras skenor. Tänkte om den var som Makita skena... fel av mig.

Förr i tiden var det krav på klyvkniv även för handhållna cirkelsågar vilket sedan försvann i ett EU direktiv.

Redigerat:
ullberg
sunnis sunnis skrev:
Du kan ju använda Festool TS55an med Bosch skena.
Nja, det går väl inte, såvitt jag vet är det snarare det omvända som funkar - dvs. Boschsåg på Festoolskena...

sunnis
ullberg ullberg skrev:
Nja, det går väl inte, såvitt jag vet är det snarare det omvända som funkar - dvs. Boschsåg på Festoolskena...
Det stämmer nog, fel av mig.

Japp, klyvkniv ska det vara! Detta bla fick mig att välja festool

GKT55an är ett köp jag i efterhand inte är nöjd med. Jag borde köpt en begagnad Festo.

H Huzzbutt skrev:
GKT55an är ett köp jag i efterhand inte är nöjd med. Jag borde köpt en begagnad Festo.
Vad är du missnöjd med?

Om det behövs spaltkil (klyvkniv) så fungerar det att såga utan men det är även möjligt att köra bil utan säkerhetsbälte.
Den finns där för att minska risken för att skada sig.
Om man alltid börjar såga i änden av arbetsstycket så är spaltkilen aldrig i vägen men om man börjar såga mitt i så kan en spaltkil vara i vägen, detta har vissa tillverkare löst med en fjädrande spaltkil vilket löser både problemet med att den är i vägen samt finns där för säkerheten.
En del verktyg kan man enkelt vrida bort den när den inte behövs men en som fjädrar föredrar jag personligen.
Jag använder ofta en batteridriven cirkelsåg (makita) som saknar spaltkil men då har jag valt en maskin med lägre varvtal och som inte är jätte stark så eventuella kast inte blir allt för kraftiga.
Då du planerar innan inköpt och rådfrågar så rekommenderar jag en sänksåg med fjädrande spaltkil men om du inte kommer använda verktyget speciellt ofta så välj den som passar dig bäst.

Tack för alla svaren, numera lutar det istället lite extra åt dewalten. Såg också att de har en pryl som gör att man kan använda "de flesta" överhandsfräsar till deras skene. Skickade iväg ett mail igår och frågade ifall den passar min, får se om de svarar.
Eller är det någon av er som vet ifall den passar en Bosch pof 1400?

En intressant sak är att jag ställde frågan om huruvida man bör ha klyvkniv eller inte på ett engelskspråkigt forum, tror det är mest amerikaner, där var det ingen som tyckte det var något måste. I och för sig inte jättemånga svar men ändå.

Såg dewalten med lite tillbehör på blocket idag till ett vettigt pris, ringde så fort jag fick chansen men det visade sig vara för sent. Jag har märkt att det är ganska typiskt för verktyg överlag, ofta tar det inte många timmar innan de är sålda.

H Huzzbutt skrev:
Eftersom det är den sågan jag tittat lite extra på får du gärna säga varför du är missnöjd.

Jag har en gkt 55. Är hur nöjd som helst med den. Jag är dock väl medveten om avsaknaden av klyvkniv, därför när jag kapat några centimeter in på arbetsstycket, så sätter jag dit en liten metallkil som hindrar stycket från att nypa fast.

Har förövrigt råkat ut för kast med en cirkelsåg (makita) som hade klyvkniv. Säger inte att klyvkniv är onödigt, verkligen inte. Men det som är viktigast är att se till så arbetsstycket ligger stabilt och bra, även om du har klyvkniv på sågen.

Att amerikanarna inte tycker att klyvkniv är nödvändigt är ju inte så konstigt. Tittar man på amerikanska filmer så verkar de flesta köra bordssågen utan varken klyvkniv eller klingskydd. De har världsrekord i sågrelaterade olyckor och försöker hitta på diverse mer eller mindre lyckade finesser för att undvika dessa. Men att flertalet olyckor hade kunnat undvikas genom att helt enkelt bara montera dit en enkel klyvkniv verkar de inte kunna förstå.
Jag skulle aldrig lita på en amerikan i säkerhetsfrågor, där nämligen det stora flertalet noll koll.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.