Begöver man sättq kortlingar utmed väggar när man ska ha glespanel och sen spånskiva över?
Man ska ju ha de efter väggarna när man sätter golvspån men nu blir de ju glespanel först mot.

Mvh Anders

Kortlingar behövs normalt inte i väggar, vad är det för cc på reglarna? Varför ska du ha glespanel på väggen? Vad ska du ha för ytskikt på väggen?

Nej de är i golvet jag menar. Längs med väggen Allt så....

Du behöver inte kortlingar då utan endast glesen i kanten. Vad ska du ha för ytskikt på golvet? Ska du ha golvvärme,

Ja ska ha golvvärme ja. 20mm rör i glespanel 22x120. Sen 22mm golvspån och sen plastmatta.

Mvh Anders

Jag hade satt kortlingar. En gles 21mm tillför inget. Det kommer nog gunga annars om du trampar nära väggen

Ok...de mesta hamnar ju under köks bänken men kan ju sätta där de inte blir bänk. Räcker 45x45 eller 35x70?

P para skrev:
Jag hade satt kortlingar. En gles 21mm tillför inget. Det kommer nog gunga annars om du trampar nära väggen
Förklara gärna din logik. Bara glesen i kanten gungar men ingen annan?

H huggan skrev:
Förklara gärna din logik. Bara glesen i kanten gungar men ingen annan?
Jag läste nog åt fel håll.... tänkte att golvspånet låg limmat på reglarna och glesen över.
Fast ändå, det är ju en öppen ända. Som TS skriver lägger man ju aldrig en spånskiva utan stöd längs en kant så frågan är hur mycket stöd en 21x120 ger?
Jobbigt att fixa efteråt, enklare att kortla nu.

P para skrev:
Jag läste nog åt fel håll.... tänkte att golvspånet låg limmat på reglarna och glesen över.
Fast ändå, det är ju en öppen ända. Som TS skriver lägger man ju aldrig en spånskiva utan stöd längs en kant så frågan är hur mycket stöd en 21x120 ger?
Jobbigt att fixa efteråt, enklare att kortla nu.
Det ska vara 21x120 på hela golvet, den är inte klenare i änden mot väggen än den är mitt i golvet, snarare dubbelt så stark då endast häflten av lasten kommer där jämfört med dom som är längre in.

Men det är ju bara ute i kanten spånskivan behöver hjälp. Mitt på golvet klarar den sig ändå.

P para skrev:
Men det är ju bara ute i kanten spånskivan behöver hjälp. Mitt på golvet klarar den sig ändå.
Vilken tur att glesen är under där då ju.

H huggan skrev:
Vilken tur att glesen är under där då ju.
Synd bara att den är för klen :cry:

är det bjälklag, gles som du skall lägga slang i och sen spån på det? I så fall hade jag lagt låga kortlingar och sen en regel längst ut längs med bjälklaget. Jag håller med ovan om att det annars sviktar om du har frihängande gles, sen beror det förstås på om frihänget är 50 cm eller 2 cm..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.