Tjena

Nu har jag köpt en NIBE 1245

En fråga, Jag har tre plan med 4 slingor på varje.Totalt 12 slingor.
Källare, bottenplan och övervåning. Varje plan är ca 60 kvm. tot 180kvm.
Kör 20mm pexslang med golvvärme i hela huset.

Orkar NIBE 1245 pumpen trycka runt vatten i alla slingorna eller behöver jag komplettera med en cirkulationspump på varje plan?
 
C
Det bör den klara. Betänk att vattnet inte ska tryckas runt, utan enbart sättas i rörelse.
 
Tack för ditt svar..

Ringde NIBE idag och måste ha haft otur för han jag fick prata med vägrade svara på om det brukar behövas eller inte.
"-Vi gör inga dimensioneringsberäkningar här.. du får vända dig till en återfärsäljare.". ?!?

Jag har också fått för mig att man inte behöver ha pumpar och shuntar så länge man bara håller sig till golvvärme och inte blandar med radiatorer.

Är det någon mer som har idé? Extrapumpar eller inte?
Ska jag ha det så måste jag beställa dem omgående för röris kommer nästa vecka och skall koppla ihop allt.
 
C
Du behöver isåfall inte extrapumpar, utan byta den inbyggda mot en kraftigare, men 180 kvadrat golvvärme, orkar värmepumpen värma det så bör väl cirkulationspumpen orka få ut värmen också tycker jag.
 
Ja, det skulle vara fall det är problems att få upp vattnet 5-6 meter rätt upp till övervåningen?
Tycker också det borde funka utan extrapumpar.
 
Lyfter denna igen.. 1,5 år senare.

Så här något år senare har jag fortfarande bara golvvärme på mellanplanet 60kvm.
Är på gång nu att dra in golvvärmen på övervåningen (60kvm till)

Problemet är (om jag inte gjort en tankevurpa) att när jag justerat flödet i alla 4 slingorna på mellanvåningen är det precis att det funkar. D.v.s. för att komma upp i rätt hastighet i vardagsrummet fick jag sänka de övriga tre slingorna något under sina optimalflöden enligt tabellen.

Öppnar jag ett plan till borde väl flödet sjunka dramatisk i slingorna på mellanvåningen?
Flödesjusteringen i vardagsrummet står ju som sagt wide open.

Är det byta den inbyggda punpen som gäller?
 
Vilken diff på ingående samt utgående vattnen har du när vp gör värme.
 
smurfen72 skrev:
Vilken diff på ingående samt utgående vattnen har du när vp gör värme.
Det beror på när på året jag kikar antar jag?
Just nu gör den ingen värme alls så det blir svårt att se efter i menyerna?

Elpatronen har förresten aldrig (!) kopplats in så jag antar att pumpen är bra dimmensionerad. Fast just nu kör jag den bara på 1/3 del av huset. 60kvm av 180.
 
Diffen ska ligga ungefär lika hela året framförallt med golvvärme. Om du har rätt diff nu så måste flödet i de andra slingorna sänkas om du kopplar in flera slingor för att vp ska få samma flöde som i dag. Har du inte många starter på vp när du kör den endast mot 60 m2.
 
  • Gilla
Ferinus
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Diffen ska ligga ungefär lika hela året framförallt med golvvärme. Om du har rätt diff nu så måste flödet i de andra slingorna sänkas om du kopplar in flera slingor för att vp ska få samma flöde som i dag. Har du inte många starter på vp när du kör den endast mot 60 m2.
Men nu är ju inte ens värmen på över huvudtaget, hur kan det då diffa? Som du märker är jag inte så kunnig på området.

Efter en snabb kik i menyerna så ser jag att

Köldbärar in 26grader
Köldbärar ut 21grader

Framledningstemp BT2 39,5grader
Returledning BT3 32,5grader (Så du har rätt, det diffar även på sommaren fast jag inte har nåhon värme på, hur detta fungerar fattar jag inte just nu)

Beräknad framledningstemp är 18grader som är det jag satt som lägsta uttemp.
Max ut temp är satt till 35 grader så det är ju skumt att pannan skickar ut 39,5 gradigt vatten eller?
Varmvatten är satt till 50grader.

Köldbärarpump 50%
Väarmvatten 40%
Värme 100%

Med nuvarande inställningar har pannan startat ca 6000ggr senaste året och drifttiden varit 1470 timmar varav 610timmar varmvatten. Tycker inte det är dåligt?
Som sagt, tillsatsen har aldrig använts en enda gång, den har varit frånkopplad sedan start.

Läste på NIBEs hemsida att 4-16 000 starter per år är normalt ocvh 3-4500 drifttimmar. Jag har väldigt lite drifttimmar fast ett väldigt bra isolerat hus tror jag.

Hittade något intressant i meny 5.6 tvängsstyrning
Köldbärarpump hastighet 50%
Värmebärarhastighet 50%

Meny 5.1.10
Driftläge om pumpen går på Auto här så kanske den inte går på max?

5.1.11
Ekonomiläge 70%


D.v.s. Jag måste troligen tvinga pumpen att gå på 100% när jag skall justera in alla slingornas flöden? Gör jag det nu på sommaren går väl pumpen i något auto-ekonomi-läge eller hur fungerar det? Eller skall flödet i slingorna vara detsamma året runt?
 
Diffen ska kollas när kompressorn går och har gått en stund gäller både varma som kalla sidan. Vill du att varma cp ska gå hela tiden gå in i installatörsmenyn och ställ den på kontinuerlig drift meny 5.1.10. 6000 starter är ingen katastrof och kommer forhoppningsvis att bli bättre när du får hela systemet färdigt annars går det kanske att justera lite till eller skaffa extra tank om du vill få ner starterna mera. Används inte elpatron till legionella bränning heller eller har du tagit bort den funktion ?
 
smurfen72 skrev:
Diffen ska kollas när kompressorn går och har gått en stund gäller både varma som kalla sidan. Vill du att varma cp ska gå hela tiden gå in i installatörsmenyn och ställ den på kontinuerlig drift meny 5.1.10. 6000 starter är ingen katastrof och kommer forhoppningsvis att bli bättre när du får hela systemet färdigt annars går det kanske att justera lite till eller skaffa extra tank om du vill få ner starterna mera. Används inte elpatron till legionella bränning heller eller har du tagit bort den funktion ?
Tack för dina bra svar =)

Ok, så kolla diffen nu är lönlöst? Skall jag både tvångsköra bergsidan/Köldbärarsidan? och tvångsköra CirkPumpen samtidigt, sen kolla diffen efter ett tag?

Kalla sidan är det berget? Köldbärar in/ut?
Varma sidan är det värmegolvet? Värmebärar in/ut?
Vill bara kolla att jag pratar om samma saker som dig.

Ja, nu är det lite överdimmensionerat, till hösten kopplar jag in ett våningsplan till dvs 60kvm till. Det är då jag måste veta om pumpen räcker till? Som jag ser det nu har jag vridit upp flödesjusterarna på kopplingsplinen (Eller vad det heter) och det ser inte ut att få ut mer. Fast som sagt då vet jag inte om pumpen gick på fullt. Måste testa igen och se att pumpen verkligen går fullt och då se om det finns mer att ge.

För visst är det så att pumpen för värmegolvet måste vara inställd på kontinuerlig drift när jag justerar flödet i slingorna? 5.1.10. Vad skall den stå på senare? Eller skall det alltid gå kontinuerligt? Jag trodde att pumparna gick hela tiden på lågvarv? Är det två pumpar? Berget och värmegolven?

Tycker att det finns många ställen i menyerna där man kan verkar kunna ställa pumparnas hastighet och typ av drift. Det är alltså värmebärar ut jag skall ha på 100% och kontinuerlig drift? Vad betyder ekonomi 70% Finns det ekonomiläge på golvvärme? Är det för någon schemaläggningsfunktion? Trodde bara ekonomi fanns på varmvatten?

Vad jag vet går inte tillsatsen vid periodisk höjning om inte den funktionen kan ignorera att jag inaktiverat tillsatsen.

Märkte nu att när jag stängde luckan så ser jag inte längre "Mina ikoner" i lilla LCD fönstret som förut. Verkar inte gå att få tillbaka. Jag kan visa annat men inte den samlade funktionen. Skumt.
 
Kompressorn måste gå för att kunna justera diffen görs lämpligast nu i höst. Varma sidan är golvärmen kalla sidan är borrhålet och kalla cp går normalt endast när kompressorn går. Läge ekonomi är farten som varma cp har när inte komressorn går läge värme är när kompressorn går och ger värme till golven läge vv är när kompressorn går och gör vv och det finns också ett pool läge som är om man värmer en pool. Normalt ska varma cp stå i auto då snurrar den hela tiden utom när det blir så varmt ute så att vp ställer sig i sommarläge läge intermitent innebär att varma cp snurrar endast när kompressorn går och det brukar användas när man använder arbetstank med extern cp till raddarna eller golven. Om jag inte tänker helt galet nu så blir det mindre flödes motstånd med flera slingor för att få samma diff över vp som du haft tidigare och som verkar ha funkat och skulle diffen visa sig vara lite galen så kan du ju alltid köra en vinter och fixa till nästa sommar men jag tror att det räcker till.
 
smurfen72 skrev:
Kompressorn måste gå för att kunna justera diffen görs lämpligast nu i höst. Varma sidan är golvärmen kalla sidan är borrhålet och kalla cp går normalt endast när kompressorn går. Läge ekonomi är farten som varma cp har när inte komressorn går läge värme är när kompressorn går och ger värme till golven läge vv är när kompressorn går och gör vv och det finns också ett pool läge som är om man värmer en pool. Normalt ska varma cp stå i auto då snurrar den hela tiden utom när det blir så varmt ute så att vp ställer sig i sommarläge läge intermitent innebär att varma cp snurrar endast när kompressorn går och det brukar användas när man använder arbetstank med extern cp till raddarna eller golven. Om jag inte tänker helt galet nu så blir det mindre flödes motstånd med flera slingor för att få samma diff över vp som du haft tidigare och som verkar ha funkat och skulle diffen visa sig vara lite galen så kan du ju alltid köra en vinter och fixa till nästa sommar men jag tror att det räcker till.
Ok, snart skall jag sluta tjata med fler frågor men jag är mycket tacksam för dina svar.

Går det även att tvångsköra kompressorn eller får jag vänta tills den kickar igång och då skynda mig att justera. Justera diffen, hur gör man det? jag justerar värme med min och max ut på varma sidan, 18 resp 35 grader. Eller justerar jag diffen på något annat ställe? Gradminuter osv? Detta börjar bli komplicerat. Installatören ställde allt på fabriksinställning, knorrade för att jag inte skaffat en bufferttank och tackade för sig.

Läge ekonomi borde ju även den vara 100% då? För oavsett om kompressorn går eller ej skall väl vattnet runt i systemet för att skicka ut värmen?
läge vv är när kompressorn går 100%?
pool läge 0%

Min pump står som läge intermitent ska ändra till Auto.

På slingorna justerar jag flödena. Varje slinga har en flödesmätare och ur någon mysko tabell fick jag fram att t.ex. sovrum 1 på 10kvm skall ha ett flöde på 6 liter/sekund osv. (Kommer inte ihåg siffrorna) Desto större rum desto lägre flöde.
Har 4st slingor som är inställda på sina "rätta" flöden tror jag men då var det som sagt precis att jag fick upp flödet på sista slingan. Den står helt öppen.
 
En vp av en viss storlek kräver ett visst flöde för att gå bra men brukar rekomendera en diff på 7-8 grader men du vill antagligen ha lite lägre diff eftersom du har golvvärme så du kanske kan gå ner till 5-6 grader och det ställs genom att minska flödet genom vp och det gör man genom att ändra farten på varma cp eller om man har strypta slingor att öppna strypningen. Eftersom du inte har arbetstank/bufferttank så måste allt flöde som vp vill ha att gå genom slingorna och det kan funka bra om man har lite tur att alla slingornas flöde och det flöde vp vill ha är samma annars för man kompromissa för antagligen kommer vp att få lite för högt flöde och slingorna lite för lågt men det blir så utan en tank som separerar flödena. Gradminuterna är det som styr när kompressorn ska starta 3 minuter med 2 grader under börvärde på framledningen ger -6 gradmin och när det blir -60 (default) så startar kompressorn och jobbar tills den när gradmin 0 och sen börjar det om. Om start av kompressor står på -60 så bör det gå att minska till tex -120 så får du mindre starter men blir det för lågt med -120 kommer inne/golvtempen åka jojjo och du får öka lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.