Jag ska bygga hus med platta på mark och funderar på hur avluftning avloppet ska göras.
Min skiss på rördragning gör att avloppet går från respektive ytterkant på huset in mot mitten - detta för att få plats med fallet - jag har svårt att komma ner i marken. Jag har planerat för en avluftning, till höger på bilden.
Eftersom då spolning kan ske från olika håll, finns det då risk att spolning i den vänstra toan drar ut vattnet i vattenlåsen? Behöver jag en avluftning till på den delen av avloppet?
Eller borde jag tänka om och dra avloppet åt ett håll så att säga, och inte dela upp det i två delar..?
Min skiss på rördragning gör att avloppet går från respektive ytterkant på huset in mot mitten - detta för att få plats med fallet - jag har svårt att komma ner i marken. Jag har planerat för en avluftning, till höger på bilden.
Eftersom då spolning kan ske från olika håll, finns det då risk att spolning i den vänstra toan drar ut vattnet i vattenlåsen? Behöver jag en avluftning till på den delen av avloppet?
Eller borde jag tänka om och dra avloppet åt ett håll så att säga, och inte dela upp det i två delar..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Visst kan du ha flera avluftningar.
Har du eget avlopp så bör det ena vara ett rör ut i det fria, det andra kan vara en vacuumventil.
Kommunalt då kan båda vara vacuumventiler.
Protte
Har du eget avlopp så bör det ena vara ett rör ut i det fria, det andra kan vara en vacuumventil.
Kommunalt då kan båda vara vacuumventiler.
Protte
Tack för svar, det löser ju problemet.
Jag ska ändå prova att bara ha lutning åt ena hållet - känns renare och enklare så.
Jag ska ändå prova att bara ha lutning åt ena hållet - känns renare och enklare så.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Dubbel avluftning avlopp?
Vatten & Avlopp -
Behövs JFB till dubbelisolerat element i sovrum?
El -
Behövs vakumventil/avluftning?
Vatten & Avlopp -
Hur nära huset får garaget stå? och behövs gips/dubbelgips?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Behövs avluftningsventil när värmerörwn fortsätter uppåt?
Värme allmänt