Hej,
Har grävt bort all gammal plantering som varit vid fasaden och nu står jag här och inte vet vad jag ska göra härnäst.
Min tanke är att lägga ett lager makadam på och sen dekorsten men jag fastnar vid hur jag ska göra med avgränsningen mot gräsmatta.
Skulle vilja lägga kantsten men eftersom gräsmattan lutar aningens parallellt med fasaden så vet jag inte hur jag ska lösa det.

Tänkte höra om det finns folk här med bra råd och tips på vad man kan göra?

• Grävd rabatt vid husfasad med gräsmatta intill, några små växter kvar samt ett spadliknande verktyg synligt på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusig yta intill husfasad med några växter och gräsmatta vid sidan, stakar markerar linje mellan jord och gräs.
    Skapa konto
Hur lutar det menar du? Jag förstår inte från bilderna vad problemet skulle vara.

tensiden tensiden skrev:
Hur lutar det menar du? Jag förstår inte från bilderna vad problemet skulle vara.
Hej, det är att gräsmattan sluttar något längst med fasaden, ser nu att det syns dåligt på bilderna. Bifogar med en skiss.
Så om jag skulle lägga kantsten mellan plantering och gräsmatta så antar jag det finns två alternativ, antingen får kantstenen följa med lutningen eller så får man lägga kantstenen i våg och då lägga på en rad på varandra för att få plant (som beskrivet i den andra bilden bifogat)?
Eller finns det andrta smarta alternativ som jag missat? Första gången jag ger mig på detta.

• Skiss av ett hus med en grön linje som markerar den lutande gräsmattan längs fasaden.
    Skapa konto
  • Skiss av ett hus med lutande gräsmatta längs fasaden och alternativ för kantsten; en rad kantstenar synliga.
    Skapa konto
Jag skulle inte vilja förstärka de raka linjerna så tydligt som man gör med två-tre rader sten. Jag skulle välja att följa gräsmattans lutning med en mer diskret kant, antingen en plåt eller sten som ligger i samma höjd som gräsmattan.

• Gilla
tensiden
  • Laddar…
Marken lutar, då får plattorna luta de med. Annars måste du börja fylla upp och bygga nån form av mur osv. Det blir inget bra.

• Gilla
Test1234567
  • Laddar…
Tack för råden, då hoppar jag det.
När det kommer till kantplåt som markerar av mellan gräsmatta och plantering, behöver dem befästas i marken eller räcker det med att bara skjuta ner det i backen?

Hos mig behöver man gräva ett litet dike. Ställa ner plåten och fylla igen. Men inte sätta fast på något annat sätt. Jag antar att det fungerar olika bra beroende på jordmån och eventuell tjäle. Men börja enkelt så får du väl se om det krävs något mer drastiskt.

• Gilla
Test1234567
  • Laddar…
T Test1234567 skrev:
Tack för råden, då hoppar jag det.
När det kommer till kantplåt som markerar av mellan gräsmatta och plantering, behöver dem befästas i marken eller räcker det med att bara skjuta ner det i backen?
I förra huset satte vi cortenstålskant. Då satte jag bara ner den i backen med rabatt på ena sidan och sten på andra, men då var den i vinkel och fick stöd på så vis.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.