Hej,
Har grävt bort all gammal plantering som varit vid fasaden och nu står jag här och inte vet vad jag ska göra härnäst.
Min tanke är att lägga ett lager makadam på och sen dekorsten men jag fastnar vid hur jag ska göra med avgränsningen mot gräsmatta.
Skulle vilja lägga kantsten men eftersom gräsmattan lutar aningens parallellt med fasaden så vet jag inte hur jag ska lösa det.
Tänkte höra om det finns folk här med bra råd och tips på vad man kan göra?
Har grävt bort all gammal plantering som varit vid fasaden och nu står jag här och inte vet vad jag ska göra härnäst.
Min tanke är att lägga ett lager makadam på och sen dekorsten men jag fastnar vid hur jag ska göra med avgränsningen mot gräsmatta.
Skulle vilja lägga kantsten men eftersom gräsmattan lutar aningens parallellt med fasaden så vet jag inte hur jag ska lösa det.
Tänkte höra om det finns folk här med bra råd och tips på vad man kan göra?
Hej, det är att gräsmattan sluttar något längst med fasaden, ser nu att det syns dåligt på bilderna. Bifogar med en skiss.tensiden skrev:
Så om jag skulle lägga kantsten mellan plantering och gräsmatta så antar jag det finns två alternativ, antingen får kantstenen följa med lutningen eller så får man lägga kantstenen i våg och då lägga på en rad på varandra för att få plant (som beskrivet i den andra bilden bifogat)?
Eller finns det andrta smarta alternativ som jag missat? Första gången jag ger mig på detta.
Jag skulle inte vilja förstärka de raka linjerna så tydligt som man gör med två-tre rader sten. Jag skulle välja att följa gräsmattans lutning med en mer diskret kant, antingen en plåt eller sten som ligger i samma höjd som gräsmattan.
Tack för råden, då hoppar jag det.
När det kommer till kantplåt som markerar av mellan gräsmatta och plantering, behöver dem befästas i marken eller räcker det med att bara skjuta ner det i backen?
När det kommer till kantplåt som markerar av mellan gräsmatta och plantering, behöver dem befästas i marken eller räcker det med att bara skjuta ner det i backen?
Hos mig behöver man gräva ett litet dike. Ställa ner plåten och fylla igen. Men inte sätta fast på något annat sätt. Jag antar att det fungerar olika bra beroende på jordmån och eventuell tjäle. Men börja enkelt så får du väl se om det krävs något mer drastiskt.
I förra huset satte vi cortenstålskant. Då satte jag bara ner den i backen med rabatt på ena sidan och sten på andra, men då var den i vinkel och fick stöd på så vis.T Test1234567 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behöver EN smart termostat till radiator - tips?
Värme allmänt -
Rädda renoverat sekelskifteshus lite - behöver tips
Byggnadsvård -
Behöver tips och råd om det går rädda denna pool
Pool -
Ännu en asbestråd, behöver råd/ tips
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Behöver tips och råd angående badrum
Badrum