Vi har offert på nytt tak och nu tycker takläggaren att takfoten ska rivas och göras om till en större kostnad. Det sitter en mindre kil under taksponten sen det byggdes 1938. Detta gäller sista pannraden det är fortfarande lutning så ev vatten under pannorna kan rinna bort. Vad tycker ni? Jag har inte haft några problem och nuvarande tak är från 70 talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte riktigt.
Ska du bara lägga nya pannor eller ska du göra ett takbyte?
Takbyte för mig är inte bara.yttertaket utan hela taket.
Gör du det bytet så görs ju allt om och nått bekymmer med takfoten blir icke excisterande.
Ska du bara lägga nya pannor eller ska du göra ett takbyte?
Takbyte för mig är inte bara.yttertaket utan hela taket.
Gör du det bytet så görs ju allt om och nått bekymmer med takfoten blir icke excisterande.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Normalt brukar man ställa sista bärläkten på högkant för att kompensera för att nedersta pannraden inte har någan panna att vila nederkanten på. Det behövs ju inte här. Om du tittar dig noga omkring kommer du att upptäcka att takfoten på de flesta gamla hus ser ut på samma sätt. Med en annan taktäckningsmetod syntes denna "sväng" bättre. Det finns ingen som helst anledning att ta bort den enligt min uppfattning. Däremot behöver tket läggas om helt klart.
Hej vi ska byta takpannor, papp, hängrännor osv. Nu tycker takläggaren att även takfoten ska göras om då den har en lite mindre lutning en takfotskil sitter längst ut vid hängrännan under sponten. Det bli några grader mindre lutning.T TheGame skrev:
J justusandersson skrev:Normalt brukar man ställa sista bärläkten på högkant för att kompensera för att nedersta pannraden inte har någan panna att vila nederkanten på. Det behövs ju inte här. Om du tittar dig noga omkring kommer du att upptäcka att takfoten på de flesta gamla hus ser ut på samma sätt. Med en annan taktäckningsmetod syntes denna "sväng" bättre. Det finns ingen som helst anledning att ta bort den enligt min uppfattning. Däremot behöver tket läggas om helt klart.
Håller med! Kan inte se att det kan påverka ventilation under pannor så länge ev vatten på pappen kan rinna undan. Men övrig tak renovering blir det. Tack!J justusandersson skrev:Normalt brukar man ställa sista bärläkten på högkant för att kompensera för att nedersta pannraden inte har någan panna att vila nederkanten på. Det behövs ju inte här. Om du tittar dig noga omkring kommer du att upptäcka att takfoten på de flesta gamla hus ser ut på samma sätt. Med en annan taktäckningsmetod syntes denna "sväng" bättre. Det finns ingen som helst anledning att ta bort den enligt min uppfattning. Däremot behöver tket läggas om helt klart.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Halvklar murad trappa utomhus, vad behöver göras nu?
Grund & Markarbeten -
Vad behöver göras med elen innan vi köper induktionshäll?
El -
Vad behöver göras?
Golv -
Felkoppling/inläckage....vad innebär det och framförallt vad behöver göras....?
Vatten & Avlopp -
Sjunker tomten? Vad behöver göras?
Grund & Markarbeten