Har ett nybyggt prio 141 från Eksjöhus där jag är lite osäker på om man behöver grundmåla eller ej. Ringde och pratade med färgaffärn som sa att det behöver man inte längre på nya hus för grundfärgen är mycket bättre nu förtiden samt att den är godkänd. De som säger att man behöver grundmåla lever på gamla meriter där husen endast kom transportskyddade och inte grundmålade. Frågade om han verkligen va säker och jominsann han säljer ju färg och tjänar ju inget på att ljuga utan snarare tvärtom sades det. Även pratat med en gammal målare som tycker precis tvärtom. Och läser mig till på forum och facebook att det är blandat hur folk gör.
När jag inspekterar panelen är jag inte jätteimponerad av grundfärgen. Kvistar syns igenom, panelen är ganska grov, spikhål där trät syns, och en del större ytor där man tydligt ser det orangea trät.
Bör man grundmåla detta? Vad finns det för risker med att man inte grundmålar? Det är väll den yttre färgen som skyddar trät? Finns det någon nackdel att grundmåla? Det borde väll endast "bli bättre"? Håller täckfärgen bättre om det är "mer" grundfärg?
Täckfärgen vi kommer använda är Teknos Nordica eko blank Akrylat och eventuellt nu då Noridca primer grundfärg.
När jag inspekterar panelen är jag inte jätteimponerad av grundfärgen. Kvistar syns igenom, panelen är ganska grov, spikhål där trät syns, och en del större ytor där man tydligt ser det orangea trät.
Bör man grundmåla detta? Vad finns det för risker med att man inte grundmålar? Det är väll den yttre färgen som skyddar trät? Finns det någon nackdel att grundmåla? Det borde väll endast "bli bättre"? Håller täckfärgen bättre om det är "mer" grundfärg?
Täckfärgen vi kommer använda är Teknos Nordica eko blank Akrylat och eventuellt nu då Noridca primer grundfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det ser ut som att kvistmärkena blöder igenom nu och då kan de även blöda igenom täckfärgen. En grund som innehåller kvistlack är nog bra.M Mike Andersson skrev:
Finns nog ingen utegrund med kvistlack.BirgitS skrev:
Hittade denna text:
"Kvistlack används inte utomhus utan enbart inomhus.
Detta beror på att kåda och kvistar ofta blöder mer när de blir solbelysta/uppvärmda.
Kvistlack kan inte stoppa den kåda som vanligtvis tränger ut från solbelysta kvistar utan då riskerar ytan med kvistlack att släppa. Inomhus sker detta sällan utan här får man enbart missfärgningar."
När det gäller ett nytt hus skulle jag välja färg och sen följa tillverkarens anvisningar till punkt och pricka. Dokumenterar man jobbet finns ju även viss möjlighet att reklamera ifall färgen inte håller enl utlovat. Här är t.ex. Alcros anvisningar: https://alcro.se/tips-rad/mala-utomhus/mala-trafasad
Som Litengubbe nämner har inte utomhusgrunden kvistlack på samma sätt som en inomhusgrund har.Litengubbe skrev:
Finns nog ingen utegrund med kvistlack.
Hittade denna text:
"Kvistlack används inte utomhus utan enbart inomhus.
Detta beror på att kåda och kvistar ofta blöder mer när de blir solbelysta/uppvärmda.
Kvistlack kan inte stoppa den kåda som vanligtvis tränger ut från solbelysta kvistar utan då riskerar ytan med kvistlack att släppa. Inomhus sker detta sällan utan här får man enbart missfärgningar."
Kvistar och kåda kommer vara synligt. Inget konstigt med det.
Dubbelkolla bara så att det inte bara är transportgrundat, vilket jag har svårt att tro. Sen är det bara att köra på 2 lager med täckfärg.
Ang. grundmålningen skulle jag säga att du inte vinner på att grundmåla en gång till så länge huset inte stått i ett år med bara grundfärg.
Då kan man med fördel grundmåla igen då funktionen i grundfärgen försämrats pga att den legat blottlagd så pass länge.
Edit: Av garantiskäl är såklart det bästa att måla enligt tillverkarens instruktioner. Sen att många lösningar funkar i praktiken - ja det är en annan femma.
Redigerat:
Klicka här för att svara