Hej,
Jag är med i styrelsen i min brf och har börjat fundera på våran fasad då den börjar se rätt rucklig ut. Vill ta upp frågan med förslag, åtgärder och argument ifall det skulle behövas då det är dålig ekonomi och alla kanske inte vill. Någon som har lite input?
Specifikt är det tegelfogen, känns som att vi skulle behöva omfoga inom snar framtid då det kan ske problem. Under en del balkonger har fogen nästan försvunnit och under vissa fönster så har teglet "flyttat" sig utåt. Fastighetsbyggnaden är byggd på 70-talet och ligger i Göteborg.
Se bifogade bilder.
Jag är med i styrelsen i min brf och har börjat fundera på våran fasad då den börjar se rätt rucklig ut. Vill ta upp frågan med förslag, åtgärder och argument ifall det skulle behövas då det är dålig ekonomi och alla kanske inte vill. Någon som har lite input?
Specifikt är det tegelfogen, känns som att vi skulle behöva omfoga inom snar framtid då det kan ske problem. Under en del balkonger har fogen nästan försvunnit och under vissa fönster så har teglet "flyttat" sig utåt. Fastighetsbyggnaden är byggd på 70-talet och ligger i Göteborg.
Se bifogade bilder.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Är väl jättebra att lägga in en motion om detta till nästa stämma. Underhåll ingår ju i en Brf'as sysslor och styrelses ansvar.M MoggeK skrev:Hej,
Se bifogade bilder.
Troligen uppdrar sig då medlemmarna att styrelsen skall undersöka och återkomma med kostnader osv, så ni kan ju prepppa i förväg genom att göra en besiktning, ta in offerter, analysera om det ryms inom budget eller om nya pengar måste till osv.
Sen får stämman rösta om detta
Är det så akut, som det ser u t på bilderna, så är det kanske lämpligt att fomrulera detta inför medlemmarna också. Alternativet till att betala XX kr nu är kanske tat betala det 4-dubbla om ytterligare 5 år.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Iofs, iaf om det ryms inom budgeten: Måste man justera medlemsavgifterna, om en större renovering krävs tex, så kanske det är en annan sak.Alfredo skrev:
Men en besiktnings så man får ett proffesionellt utlåtande är väl en 1a sak att göra iaf ?
Det enda som jag skulle vilja ha tittat på är balkongen. Fukt i balkong golvet riskerar leda till korrosionen i armeringen och bristande bärighet. De andra sakerna skulle jag inte oroa mig för. Visst kan man åtgärda ifall man gör ett annat jobb, men inget man beställer för att få åtgärdat separat.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad behöver jag åtgärda för att kunna stänga av vattnet i köket?
Kök -
Markfukt i pumphus, behöver jag åtgärda?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fogspricka duschrum behöver åtgärdas?
Badrum -
Genomföring till vind. Behöver något åtgärdas.
Tak & Vind -
Hur åtgärdar jag sluttningen mot huset? Behöver tips.
Trädgård allmänt