Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
God dag!
I somras byggde jag en stor härlig altan som står lite upphöjd. (Edit: syns ej på bilden för det är 1,5 meter snö framför
Vi har ett barn som kommer lära sig gå vilken dag som helst så jag tänkte bygga någon form av grind så att hon inte trillar ner.
Öppningen är inte fullt 2 meter bred.
Jag tänker kanske att man bygger en skjutanordning som man kan slajda in från vänster.
Någon händig typ som kan tipsa om konstruktion, dimension på virke och saker jag bör tänka på? Visa bilaga 491571
Redigerat:
För att få en skjutgrind stabil och lättmanövrerad på den bredden så krävs det rejäla doningar med en stålkonstruktion.
Det jag kan tänka mig är två vanliga gånggrindar som du sätter fjäderbelastade hjul under för mer stabilitet.
Det jag kan tänka mig är två vanliga gånggrindar som du sätter fjäderbelastade hjul under för mer stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
T trasker skrev:
Jag är väl inte superhändig, men kan tänka mig en skjutgrind som går på rullar.maah skrev:
Dvs ett par rullar, två i bredd, i framkant av grinden (till höger på bilden) som löper på altangolvet,
och en eller två rullar i en skena, upphängd under räckets överliggare, som bär upp den vänstra, bakersta änden av grinden.
Så borde det väl bli tillräckligt stabilt?
Fördelen om man har en skjutgrind (med hjul som rullar på altangolvet) mot ett par grindar med extra hjul är att rull märkerna i altanen efter hjulen går längsmed istället för kvarts/halvcirklar in på altnen.
Tycker du bör fundera över om du vill ha grind även när barnen blivit större och hur stort projekt du vill ha. Att du inte byggde grind från början talar emot det?
Om din dotter är ca året idag är det väl egentligen bara den kommande sommaren hon inte klarar trappan? Om inte det förväntas fler tillskott framöver klart.
Så här har de löst det på en närliggande förskola, väldigt rudimentär lösning..
Om din dotter är ca året idag är det väl egentligen bara den kommande sommaren hon inte klarar trappan? Om inte det förväntas fler tillskott framöver klart.
Så här har de löst det på en närliggande förskola, väldigt rudimentär lösning..
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rädda renoverat sekelskifteshus lite - behöver tips
Byggnadsvård -
HJÄLP! Behöver förvaringstips -planerar kök med IKEA på fredag 18/7!
Kök -
Upphöjd altan, behöver tips på konstruktion
Altan & Uteplats -
Behöver konstruktionstips kring trappa och vattenavrinning
Byggmaterial & Byggteknik -
Limträ i utomhuskonstruktion? jag behöver tips!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus