Jag har plaströr ut från huset och där sitter en rensbrunn. Detta är i nuläget anslutet via en skarp böj neråt till gamla betongrör som ligger på okänt djup under sprängsten. När jag nu drar plaströr hela vägen är det ett enormt jobb att komma ner till de gamla betongrörens djup och jag får därför räkna med att mina plaströr hamnar på 30-40 cm djup de första 6-8 meterna längs en husvägg där de kommer att ligga i krossmaterial (0-18 i botten och större fraktion över) under ett trädäck altan.
Det är strax söder om Göteborg (Kungsbacka kommun) så inga extremt långa kalla vintrar.
Jag kommer att sikta på att ha ett fall på ca 2 cm/m den nömnda sträckan, sen blir det en bit med väldigt mycket mer fall i några meter ca 5 m) då huset står på en bergknalle. Sen planar det ut till 2-3 cm/m.
Hur gör jag det här bäst? Borde jag försöka få ner isolering över rören även om det blir svårt att isolera 120 cm i bredd annat än ytligt, direkt under altanen.
Det är strax söder om Göteborg (Kungsbacka kommun) så inga extremt långa kalla vintrar.
Jag kommer att sikta på att ha ett fall på ca 2 cm/m den nömnda sträckan, sen blir det en bit med väldigt mycket mer fall i några meter ca 5 m) då huset står på en bergknalle. Sen planar det ut till 2-3 cm/m.
Hur gör jag det här bäst? Borde jag försöka få ner isolering över rören även om det blir svårt att isolera 120 cm i bredd annat än ytligt, direkt under altanen.
Redigerat:
Jag hade isolerat precis som du tänkt. Inte mycket till tjäle i gbg. Längs ett hus är det ännu mindre tjäle. Får du inte plats med 120cm, så lägg mindre isolering.
Avlopp fryser sällan.
Jag har korta sträckor med dålig täckning på avloppet (30-40cm, ingen isolering heller) och det är i alla fall inga problem.
Avlopp fryser sällan.
Jag har korta sträckor med dålig täckning på avloppet (30-40cm, ingen isolering heller) och det är i alla fall inga problem.
Mitt avlopp ligger grunt, och jag har lagt ned en värmekabel. Körde kabeln första åren, men sen har jag struntat i det. Tänker mer att det kan vara skönt att kunna tina om det skulle frysa.
Har funkat i 10år i Stockholm.
Har funkat i 10år i Stockholm.
Om du har lite bredd runt avloppsröret kan du ju lägga ett upp-och-ner-vänt U kring röret. Då måste kylan krypa runt isoleringen (eller såklart genom den). Bättre än att bara lägga ett lock ovanpå.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Takläggaren bytte till tryckutjämnare för avloppet, bra? Dåligt?
Vatten & Avlopp -
Lägga dekorationssten runt huset, behöver det vara krångligt?
Grund & Markarbeten -
Badrumsrenovering med byte av golvbrunn, behöver jag byta avloppsrör ?
Vatten & Avlopp -
Dispyt med bostadsrättsförening om avloppsrör i kök – behöver råd
Juridik -
Gräva för att lägga om avlopp
Grund & Markarbeten