Som topic frågar.

Behöver kommuner söka marklov om de höjer marken med mer än 0.5 meter?

Om privatpersoner måste söka bygglov gäller det samma för kommunen.

Det beror väl lite på omständigheterna. Om det i en detaljplan framgår att en ny väg ex. skall anläggas på en viss höjd, så bygger man vägen på den höjden. Jag tror inte att det krävs ngt. speciellt lov att bygga vägen, när väl planen blivit godkänd och vunnit laga kraft.

Hur är det med den absoluta 0.5m-gränsen för marklov egentligen?

Har för mig att PBL skriver allmänt om att marknivån "inte får betydligt ändras" (eller något sådant) dvs det står inte i någon lagtext om just 0.5m. Detta med 0.5m är bara något som kommuner satt som typ av praxis. Undrar jag, hur denna praxis håller om det skulle prövas i högre instans? Har det prövats av Miljööverdomstolen någon gång? Nån som vet?

Hakar på med en fråga istället för att starta en ny tråd (om TS misstycker kan jag radera inlägget).

I vår kommun är det tydligen 0,5 meter som gäller. Det jag undrar då är: 0,5 meter ifrån vad?

Vårt hus är från -68 och den första ägaren gjorde en förändring av tomten mot gatan. Åtminstone tyder allt på det då det inte stämmer med originalritningarna, som vi i och för sig inte vet om de stämmer till 100 %. Han ansökte då om bygglov för en mur men beskedet blev att bygglov inte krävdes för att upprätta denna. Muren går rakt ut från husets ena knut och sedan i en vinkel mot parkeringsplatsen framför garageinfarten så att det bildas en yta för cyklar och annat. Vi vill nu kapa denna mur och gräva bort jorden framför så att vi kan parkera båda bilarna normalt (parkeringsplatsen sluttar ned från gatan mot husets gavel/garageinfart). Den lilla bit mark vi vill ta bort sluttar rejält och den allra högsta delen är kanske 0,7 meter från ytan som tidigare ägare troligen grävt bort för att bygga muren.

Vi ska givetvis prata med kommunen om detta men det skulle vara bra att ha lite på fötterna innan vi går dit. Alltså undrar jag var referenslinjen är för gränsen 0,5 meter. För mig är det mest logiska att det är från originalritningens marknivå, annars skulle man ju kunna ta 0,49 meter ena året och sedan 0,49 meter nästa osv. Fast om det är så, är det väldigt konstigt att första ägaren inte behövde lov för utgrävningen när muren uppfördes, där pratar vi över 1 meter...

Mvh
Fred

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.