Jag är i stugan för lite fönsterrenovering. Konstaterar att den nya glasskiva jag har är ett par mm för bred för att passa i falsen.

Har glasskärare och har med framgång kapat skivor när jag haft mer som skall bort. Har dock aldrig tagit så lite som 3-5 mm.

Några råd? Närmsta glasmästare är långt härifrån…

Att kapa loss så lite som 3mm är i princip omöjligt du du inte har material nog att greppa. 5mm kan gå men risken är är betydligt mindre om du kan tänka dig att ge dig på trät i bågen istället

• Gilla
gromit42x
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Att kapa loss så lite som 3mm är i princip omöjligt du du inte har material nog att greppa. 5mm kan gå men risken är är betydligt mindre om du kan tänka dig att ge dig på trät i bågen istället
Ja. Det får nog bli så. Gör en liten slits jag kan skjuta in överskottet i

G gromit42x skrev:
Ja. Det får nog bli så. Gör en liten slits jag kan skjuta in överskottet i
Är nog enklare att göra falsen lite större om bågen är i trä.

Inga grannar som möjligen kan ha glas undanstoppat bland "bra-att-ha" grejorna?

C
G gromit42x skrev:
Några råd? Närmsta glasmästare är långt härifrån…
Det går inte att skära remsor smalare än någon centimeter.
Försök inte ens, du kommer bara att ha sönder glaset.
Enda möjligheten är en slipa/såga ner det, men då skall man ha tillgång till en lämplig maskin.

Så viktigt att måtten stämmer redan från början, alternativt är väl tilltagna när man beställer glas.

Löste det med urspårning i falsen. Funkade bra

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
N
Man brukar rekommendera att minsta man kan skära från ett glas är dubbla tjockleken på glaset. Men ska nog veta vad man gör och ha en bra tång att bryta med. Det går även att skära lite mindre men då ska man vara van att skära och bryta glas.

• Gilla
gromit42x
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.