Har plockat isär vattenlås etc under diskhon, främst för att det luktar skit när jag startar diskmaskinen. Det var rejält med fett där och jag har nu rengjort så gott det går/så långt vi når. Vad säger ni om bilden på det fortsatta köksavloppet? Är det ”normalt”, ska jag spola med typ trädgårdsslangen eller ska jag köpa mig ett rensband och köra ner?
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
76 kr inkl moms
Läs mer
Jag brukar ta isär och spola rent rören (ute). Det är ju inte många cm rör ovanför vattenlåset som kan lukta illa. Räcker med att göra rent den delen och vattenlåset. Finns ingen anledning att köra rensband om det inte är stopp?
Dåligt diskmedel (och fett) orsakar stopp. Köp inte det billigaste, eller varva med bra/dyrt diskmedel emellanåt.
Dåligt diskmedel (och fett) orsakar stopp. Köp inte det billigaste, eller varva med bra/dyrt diskmedel emellanåt.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Samma här!B BSOD skrev:
Så här såg det ut efter cirka 6 år:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
svar nej, det ser helt normalt ut. Jag skulle inte gjort någon åtgärd på det avloppet.Y YuGi skrev:Har plockat isär vattenlås etc under diskhon, främst för att det luktar skit när jag startar diskmaskinen. Det var rejält med fett där och jag har nu rengjort så gott det går/så långt vi når. Vad säger ni om bilden på det fortsatta köksavloppet? Är det ”normalt”, ska jag spola med typ trädgårdsslangen eller ska jag köpa mig ett rensband och köra ner?
Om du märker att din rensning på vattenlåset inte hjälpte till, först då skulle jag kika på resterande ledningsnät. // Rörinspektören
Många kör på eko program hela tiden= låg temperatur, fettet fastnat.B BSOD skrev:Jag brukar ta isär och spola rent rören (ute). Det är ju inte många cm rör ovanför vattenlåset som kan lukta illa. Räcker med att göra rent den delen och vattenlåset. Finns ingen anledning att köra rensband om det inte är stopp?
Varva eco program med det varmaste du har på maskinen någon gång i veckan. OCH. Lär familjen att skrapa av fettet i komposten istället så sparar man massa problem. Tips från en fiskmaskinsrepararöt med 30 år i branschen.
(inte jag!)
Många tillverkare lämnar samma rekommendation.
Jag har världens sämsta lutning på avloppet under huset från köket. Fixade världens stopp men endast riktigt varmt vatten i massor och handdiskmedel. När rören blivit riktigt varma släppte det mesta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta kolfilter eller behöver jag installera frånluft
Kök -
Altangolv 15 år gammalt – behöver jag underhålla eller låta vara?
Altan & Uteplats -
Kan man sia om hur många kabelvägar man behöver för solceller?
El -
Behöver jag växla av takstolarna eller är de fribärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver jag byta eller går det att täta?
Fasad